Vormen van vermoeidheid bij angstklachten

Voor als je wat meer wilt weten over angsttherapie, lees het hier!

Vormen van vermoeidheid bij angstklachten

door Beheerder » ma 07 maart 2011, 11:39

Om de symptomen van je angst te begrijpen, is het belangrijk om te weten wat de verschillende soorten vermoeidheid zijn en wat ze inhouden. Het ene moment lijk je alles onder controle te hebben, en het volgende moment lijk je die controle weer kwijt te zijn.

De vier vormen van vermoeidheid:
Lichamelijke vermoeidheid
Vermoeidheid van de emoties
Vermoeidheid van de geest
Vermoeidheid van de ‚Äúlevenskracht‚ÄĚ

Deze vormen komen vaak voor, en ze lopen in elkaar over. Dat klinkt erg logisch, maar veel mensen herkennen deze stadia niet, omdat het zo geleidelijk is gegaan, en zo onopgemerkt.

Wat je moet begrijpen is dat er twee soorten angst zijn. Je hebt nu misschien geen paniekaanval. Maar de eerste paniekaanval die je ooit had, wordt gezien als je eerste angst. Die allereerste paniekaanval is er nu niet meer, maar toch blijf je er mee bezig. Je wordt bang van je symptomen. Je bent bang geworden van wat er toen met je gebeurde, je blijft er in je hoofd mee bezig. Dat is de tweede angst. Je houdt je symptomen in de gaten en wordt bang voor de angst. Je maakt de paniekaanval tot iets veel groters.

Lichamelijke vermoeidheid

Dit is de eerste vermoeidheid bij angstklachten en deze wordt vaak niet herkend. Omdat je een lange tijd gespannen rond loopt kan de spierpijn behoorlijk heftig worden. Als je vermoeide spieren hebt kan je bijvoorbeeld sneller het evenwicht verliezen of meer moeite hebben met lopen. Toch is er lichamelijk gezien niets mis met je. De spieren zijn alleen zo vermoeid door de spanning.

Vermoeidheid van de emoties

Als je lange tijd te maken hebt met stress, vooral emotionele stress zoals angst, kan het gebeuren dat al je emoties veel heftiger lijken. Je lichaam en geest slaan op hol, maar dit komt enkel door het feit dat je gevoeliger bent.

Stress en angst kunnen zomaar opduiken en daar hoef je niet bang van te worden. Je mag alleen niet de fout maken bang te worden voor die angst. Als je daar wel bang voor wordt, maakt je lichaam nog meer adrenaline aan en zo worden je zenuwen nog meer gespannen en krijg je nog meer angst. En doordat je nog meer angst krijgt, worden de symptomen waar je zo bang voor bent ook heviger. Dus probeer in te zien dat angst die zomaar komt absoluut ongevaarlijk is. Maak niet de fout er nog meer angst bij te krijgen door bang te worden van je angst.

Het gevoeliger worden voor angst kan je het gevoel van uitputting geven. Je spreekt je energie steeds maar weer aan om te vechten tegen jouw angst. Waardoor je soms het gevoel krijgt dat je te moe bent om nog door te gaan. Dit gevoel kan zonder problemen worden voorkomen bij angststoornissen en het gaat ook weer voorbij. Als je gevoeliger bent geworden, kan een triest gevoel opeens heel erg triest aanvoelen, een enge film kan plots nog veel enger lijken.

Vermoeidheid van de geest

Als je angstig bent, dan ben je van nature bezorgd, om hoe jij je voelt. Daarom trek je jezelf terug en doordat je voortdurend op je hoede bent, heb je te maken met mentale vermoeidheid.

Het kan moeilijk zijn om woorden of zinnen te vormen, je kan je verward voelen en je geheugen lijkt net een zeef.

Je kan het gevoel krijgen dat je gedachten blijven hangen. Dat is één van de redenen waarom je het zo moeilijk vindt om al je zorgen los te laten. Wees niet kwaad op jezelf. Geef jezelf de ruimte om moe te zijn. Er is niets aan de hand. Elke gedachte die komt met angst, maakt je bang en lijkt erg belangrijk te zijn.

Vermoeidheid van de ‚Äúlevenskracht‚ÄĚ

Wanneer je angstig bent kan je het gevoel krijgen dat elke actie, elke gedachte zoveel moeite van je vergt, kan jij jezelf gaan afvragen of het allemaal wel de moeite waard is. De zin om steeds maar weer te vechten kan op sommige momenten minder worden. Wees niet bang, je bent enkel vermoeid. Zelfs wanneer je aan de beterende hand bent, kun je nog steeds het gevoel hebben dat je het allemaal even niet meer ziet zitten. Je bent niet van de ene dag op de andere dag van je angstklachten af. Gun jezelf de tijd en de ruimte om het even niet meer te zien zitten. Je hebt gewoon even rust nodig.
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 257
Geregistreerd op: za 22 aug 2009, 10:40

Keer terug naar alles over angsttherapie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
Web marketing Alkmaar