Herstellen van angstklachten

Voor als je wat meer wilt weten over angsttherapie, lees het hier!

Herstellen van angstklachten

door Beheerder » ma 07 maart 2011, 12:17

Bij het herstellen van je angstklachten zijn er 4 fasen, die je moet doorlopen. Deze fasen zijn hieronder uitgewerkt.

Het probleem onder ogen zien

Dit houdt in dat je beseft dat de genezing van binnenuit zal komen. Natuurlijk kan je hulp van buitenaf goed gebruiken. Maar uiteindelijk hangt alles af van jouw inspanningen. Als je het probleem onder ogen ziet, betekent ook dat je probeert niet langer bang te worden van je symptomen. Het zijn symptomen van angst en niet meer dan dat.

Probeer niet weg te lopen voor je angst. Durf haar onder ogen komen. Alleen door met haar “in zee te durven gaan” kan je haar leren kennen en begrijpen. Het helpt je niet om steeds maar weer van haar weg te lopen. Dat maakt je angst voor de angst steeds groter.

Het is ook mogelijk dat je na verloop van tijd vertrouwd raakt aan bepaalde symptomen. Als je er lang genoeg op mee om gaat, verdwijnen ze in de meeste gevallen.

Aanvaarden

Op dit moment zit je niet lekker in je vel, dit moet je aanvaarden. Leg jezelf geen druk op. Aanvaard dat je angstig bent.

Ook al kan je het maar voor een klein gedeelte aanvaarden, dit legt al een goede basis. Misschien voel je er in eerste instantie niets van, maar je neemt deze ervaring wel mee. Het is de eerste stap naar herstel. Ook als je het accepteert, kan je overigens niet verwachten dat de symptomen meteen verdwijnen. Er kan in veel gevallen zelfs maanden over heen gaan voor je je weer helemaal de oude bent.

Het is moeilijk om je symptomen te aanvaarden en als dat in het begin niet lukt, probeer dan op z'n minst hier af en toe eens aan te denken. Hierdoor kan je de druk al wat verlichten.

Als je niet langer bang bent voor jouw angst, zal je angst langzaam maar zeker verdwijnen. Genezing ligt voor een groot deel in het verliezen van de angst voor jouw angst. Aanvaard wat je voelt en ontspan, en neem de tijd.

Niet vechten

Als je blijft vechten tegen je angst zorgt dit voor meer spanning en daardoor krijg je meer symptomen waar je bang voor bent. Je kan zelfs zo hard vechten tegen de angst dat je het gevoel krijgt dat je geest blokkeert, je weet dan niet meer wat te doen, je denkt dat je alle controle verliest, zowel over je lichaam als over je geest.

Geef het tijd

Zoals al vaker gezegd heeft je lichaam tijd nodig. Het heeft geen zin om sneller van je angst at te komen. Bovendien heb je ook tijd nodig om de herinnering aan je angst te laten helen. Als je opeens opnieuw beseft hoe bang je bent geweest, wordt dan niet bang van deze gedachte. Het betekent niet dat je voor altijd zo bang zal blijven. Het betekent enkel dat de angst diep in je geheugen staat gegrift en dat ze tijd nodig heeft om daar te helen.

Wanneer je merkt dat het af en toe wat beter gaat, kan het erg pijnlijk zijn om daarna wat meer in de put te zitten. Herinner jezelf er dan aan dat genezing meestal niet van de ene op de andere dag gaat en dat je er al eens uit bent gekomen, voor hoe kort ook. Herinner jezelf er aan dat je het kan.

Op een gegeven moment kan het zijn dat je niet langer geeft om wat er gebeurt en dat het je allemaal niets meer kan schelen. Je verliest zelfs de moed om nog door te gaan en de hoop dat je ooit weer beter wordt. Laat die gevoelens toe en besef dat ze er zijn doordat je (tijdelijk) uitgeput bent. Ze hebben geen verdere betekenis en ze gaan ook weer weg zodra je je weer wat beter gaat voelen. Er moet gewoon genoeg tijd voorbij gaan voordat je opnieuw een soort evenwicht en zelfvertrouwen vindt. Als je dit lang genoeg doet, word je vanzelf stilaan rustiger en wordt ook de toekomst een stuk minder bedreigend. Wees niet bang voor morgen, leef vandaag.
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 255
Geregistreerd op: za 22 aug 2009, 10:40

Keer terug naar alles over angsttherapie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
Web marketing Alkmaar