Angst en de symptomen

Voor als je wat meer wilt weten over angsttherapie, lees het hier!

Angst en de symptomen

door Beheerder » ma 01 nov 2010, 14:47

Wat is angst?
Angst is een fysieke toestand die voornamelijk wordt gekenmerkt door lichamelijk en emotionele componenten. Je kunt bijvoorbeeld onrustig zijn of bezorgd om van alles en nog wat. Je angst kan zich in diverse angststoornissen uiten.

Wat zijn angstsymptomen?
Als je angstig bent, dan kan je dat vaak aan je lichaam merken. Je hartslag schiet omhoog, net als je bloeddruk. Andere symptomen bij angst zijn: hartkloppingen, misselijkheid, kortademigheid, pijn in de borst en hoofdpijn. Verder kun je er wat bleker dan normaal uit zien, zweten, meer adrenaline produceren, en je maag en spijsvertering kan van slag zijn. Psychologisch gezien gaat je angst samen met een vaag gevoel van dreiging of gevaar. Deze angst kan ook een symptoom zijn van stress of een depressie.

Komen angststoornissen vaak voor?
Angststoornissen komen vaak voor. E√©n op de acht Nederlanders krijgt in in zijn leven te maken met een angststoornis. Het gaat dan al snel om 1,7 miljoen mensen die rondlopen met een angststoornis. Je bent dus niet alleen. Hierbij kan het gaan om mensen die last hebben van paniekaanvallen, ernstige fobie√ęn, overmatig piekeren of dwangklachten. Angststoornissen komen vooral voor in de leeftijdsgroep 25-44 jaar.

Een angststoornis krijg je niet van de ene op de andere dag. Grenzen verschuiven bijna onmerkbaar en soms kan de situatie echt uit de hand lopen: iemand gaat de deur bijna niet meer uit, staat urenlang zijn handen te wassen. Maar een angststoornis kan er ook voor zorgen dat iemand z'n werk en interesses verliest en daardoor vereenzaamt. Mensen schamen zich vaak voor wat ze doen en voelen zich schuldig tegenover hun omgeving.
Beheerder

Berichten: 255
Geregistreerd op: za 22 aug 2009, 10:40

Keer terug naar alles over angsttherapie