Wil en durf niets te ondernemen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Wil en durf niets te ondernemen

door Lobke » wo 26 nov 2014, 09:49

Hallo,

ik weet niet goed hoe te beschrijven wat ik voel, maar ga mijn best doen.

Vroeger was ik zeer sociaal iemand, ging heel veel weg, samen met vrienden van toen.
Nu ben ik 40j en ik leef al een 10tal jaar, kan mss wel meer zijn, met angsten.
Ergens naar toe gaan is een ramp! Ik ben bang, bang dat er iets zou kunnen gebeuren. Met als gevolg dat ik nergens meer naar toe wil. Zelfs winkelen gaat zeer moeilijk. Zeker alleen. Als partner mee is valt het nog mee, tenzij het naar een shopping centrum is of gewoon in de stad rondlopen. Als ik weet dat het bv maar naar ene winkel is, om boodschappen te doen bv, dan lukt het nog als partner mee is.

Op vakantie gaan met mij is ook geen plezier meer. Ik wil dan ook nergens naar toe. En geld uitgeven om aan huisje te blijven, tja, dan kan ik beter thuis blijven.

ik word er zo moe van!!! Ik wil weer leven, genieten....... want op die manier.......

Het gevoel dat ik heb op de momenten als we toch ergens naar toe moeten is wat moeilijk te omschrijven. Zweterige handen, hartkloppingen, idee dat ik iets ga voor hebben. Wat als er iets gebeurd?? Het zit waarschijnlijk allemaal tussen mijn oren zoals ze hier in Belgie zeggen.
Ik kan gewoon de knop niet omdraaien om er iets positiefs uit te halen in wat ik, of wij, gaan doen. Steeds negatief aan het denken waardoor ik dan nog meer angsten creeer.

Dat is toch niet meer normaal!!!

Op zoek naar een Psycholoog in Delft? Neem gerust contact op met Psycholoog Delft
Lobke

Re: Wil en durf niets te ondernemen

door Psycholoog Purmerend » vr 19 dec 2014, 15:45

Beste Lobke,

Dat is inderdaad niet meer normaal, het lijkt me heel moeilijk om in jouw situatie te zitten! Dat je niet meer zelf naar het winkelcentrum durft, vakantie niet meer leuk is, het beperkt je leven enorm. Jouw klachten komen heel veel voor, het hoort bij een paniekstoornis met agorafobie. Dat klinkt heel spannend misschien, maar het betekent dat je last hebt van paniekachtig (bv die zweethanden) en niet meer goed uit huis durft. Gelukkig is hier hele goede hulp voor beschikbaar! Zij kunnen ook naar jou toekomen als het zelf niet lukt om heen te gaan. Je gaat dan samen de strijd tegen de angst aan en uit onderzoek blijkt dat dit voor heel veel mensen goed op te lossen valt met therapie! Mijn advies is dan ook: ga naar een psycholoog. Jouw klachten kunnen zo veel verminderen of zelfs verdwijnen, zodat je weer kunt genieten van je leven.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,
Ellen Neefjes
Psycholoog Purmerend
Psycholoog Purmerend

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog