Welke behandeling bij ontwenningsverschijnselen Zopiclon?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Welke behandeling bij ontwenningsverschijnselen Zopiclon?

door VanNelle » do 14 mei 2015, 03:10

Ik heb jaren het slaapmiddel Zopiclon, een benzodiazepine-achtig middel gebruikt dat wereldwijd wordt voorgeschreven (onder de namen Imovane en Zopiclone). Ik ben om verschillende redenen hiermee gestopt nadat ik een periode heb gebruikt om de dosis af te bouwen.

Desondanks kreeg ik te maken met forse ontwenningsverschijnselen, waaronder heftige angst- of paniekaanvallen die naar mijn gevoel vanuit het niets zijn ontstaan.

Er zijn echter maar weinig ervaringsdeskundigen te vinden die kunnen vertellen wat zij hebben meegemaakt nadat zij zijn gestopt met de inname van dit middel. Ook artsen, zoals een huisarts, is niet altijd bekend met de ontwenningsverschijnselen van Zopiclon en generaliseren dit dan als een benzodiazepine. Maar daar is wel degelijk onderscheid.

Ik probeer het mechanisme van angst- en paniekaanvallen te doorgronden. Ontstaat het nu vanzelf, als ontwenningsverschijnsel of wordt het door jouzelf bewerkstelligd?
Ik las dat bij een ernstige angststoornis artsen ook middelen kunnen voorschrijven die de angst wegnemen, maar dat zijn in de regel weer benzodiazepinen. Zijn er andere middelen die dezelfde werking hebben?
Op wat voor een manier kan ik deze angst- en paniekaanvallen zelf het beste aanpakken?
Hoe lang - bij indicatie - duurt zo'n periode van ontwenningsverschijnselen?
Wat kan ik het beste doen, klinische behandeling of gewoon thuis?
VanNelle

Re: Welke behandeling bij ontwenningsverschijnselen Zopiclon?

door Psycholoog Tilburg » do 04 jun 2015, 12:39

Beste VanNelle,

Ik zie dat het alweer even geleden is dat jij je vraag hebt gesteld. Hopelijk heb je al goede ondersteuning gevonden. Zo niet, dan heb je wellicht nog wat aan de volgende overwegingen:

Zopiclon is inderdaad geen benzodiazepine, maar een medicijn dat op dezelfde receptoren inwerkt als benzodiazepines. Het Farmacotherapeutisch Kompas (deze biedt via Zorginstituut Nederland onafhankelijke geneesmiddelinformatie voor zorgprofessionals) citeert over Zopiclon: "Er zijn aanwijzingen dat bij benzodiazepine(-achtige)n met een korte werkingsduur reeds binnen het doseerinterval onthoudingsverschijnselen kunnen optreden (m.n. bij hoge doseringen)." Als ik van deze informatie uitga, dan zou het stoppen met Zopiclon dus inderdaad tot ontwenningsverschijnselen kunnen lijden. Let wel, ik geen geen arts dus dit is geen medisch advies.

Zonder met je in gesprek te gaan is het echter lastig om te bepalen waar de paniekaanvallen vandaan komen. Je vraagt ook zelf: "Ontstaat het nu vanzelf, als ontwenningsverschijnsel of wordt het door jouzelf bewerkstelligd?" Tja, dat kan alle drie het geval zijn en het kan zelfs zijn dat het in eerste instantie een ontwenningsverschijnsel was, maar dat het nu door jezelf of hoe je met de angst omgaat in stand wordt gehouden.

Voor paniekaanvallen zijn er verschillende behandelingen en trainingen mogelijk. Ook medicatie kan helpen, maar daar kan ik helaas niet in adviseren. Hieronder een overzicht van andere opties (info via: Fonds Psychische Gezondheid):

Zelfhulp en online hulp

Onder zelfhulp wordt psycho-educatie en diverse adviezen en oefeningen verstaan (bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen en exposure-oefeningen). Deze zelfhulp kan worden aangeboden door behandelaren. Zelfhulp is effectiever dan geen behandeling, maar minimale begeleiding bij zelfhulp vergroot het effect ervan.
Ook online hulp (hulp via behandelprogramma’s aangeboden via het internet) kunnen effectief zijn in de behandeling van angststoornissen (waaronder paniekstoornissen).

Psychologische en psychotherapeutische interventies

Bij de behandeling van de paniekstoornis zijn twee psychotherapeutische behandelingen het meest effectief: exposure in vivo en psychologische paniekmanagement.

Psychologische paniekmanagement
Paniekmanagement is vooral effectief als paniek of de angst voor paniek op de voorgrond staan. In deze behandeling vindt een geruststellende herinterpretatie plaats van panieksensaties, worden vaardigheden aangeleerd om met de paniek of angst om te gaan, en wordt de persoon blootgesteld aan panieksensaties. Verschillende methoden, zoals exposure aan interne lichamelijke sensaties (waarbij mensen worden blootgesteld aan lichamelijke sensaties om hun angst hiervoor uit te doven) en cognitieve gedragstherapie kunnen worden toegepast om dit te realiseren.

Exposure in vivo (Lijkt me niet van toepassing als ik je verhaal zo lees)
Wanneer er sprake is van agorafobie (pleinvrees) is exposure in vivo een belangrijk onderdeel van de behandeling. In de behandeling van angst is het belangrijk om juist datgene op te zoeken waar u bang voor bent (exposure ofwel blootstelling aan uw angst). Hierbij leert u de gevreesde situatie niet langer te vermijden, waardoor uw angstproblemen zullen afnemen. Het is belangrijk dat uw behandelaar nauw betrokken is bij het opstellen van het exposureprogramma en het monitoren ervan. Voor het slagen van de behandeling dient deze minimaal twaalf weken te worden volgehouden. Het is van belang dat de persoon uiteindelijk alleen en zelfstandig exposure uitvoert.

Veel succes!

Psycholoog Tilburg
Psycholoog Tilburg

Re: Welke behandeling bij ontwenningsverschijnselen Zopiclon?

door Dasres22 » di 11 feb 2020, 12:56

Ik heb in mijn tijd zelf concentratie pillen genomen - een grote hulp bij concentratie. Ik had wat problemen - ik kon niet bij elkaar komen en me concentreren op één ding - eens, het is onaangenaam! Maar dankzij deze pillen was alles genormaliseerd.
Dasres22

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog