Ik weet het gewoon echt niet meer

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 2 werkdagen antwoord.

Ik weet het gewoon echt niet meer

door Btl » wo 21 nov 2012, 20:16

Hallo

Ik heb ongeveer 6 maanden geleden een moeilijke relatie stop gezet. Dit omdat we totaal niet meer overeen kwamen. Hij had en heeft een moeilijke karakter dat de relatie en mij kapot heeft gemaakt. Ondanks zijn moeilijke karakter heeft deze relatie 4,5 jaar geduurd met vele ups and downs. Hij was mijn eerste vriend en misschien is het daarom waarom ik zoveeeel voor mijn relatie heb gedaan.

Hij is 2 jaar jonger, maar hierover heb ik geen problemen gemaakt. (Ik ben nu 22 jaar)
Hij maakte heel graag ruzie, hij kon niet zonder percies. Ik kon niet deftig praten met hem, zowel in geval van problemen als gewone gesprekken. In geval van problemen kregen we die niet opgelost waardoor het alsmaar erger en erger werd. Ik kon gewoonweg niet praten met hem. Telkens wanneer ik deftig wilde praten, lukte dit niet zoals ik echt wilde. Gewone gesprekken daarentegen lukte echter ook niet. Ofwel begreep hij iets verkeerd waardoor er ruzie van kwam of iets anders. Daarom koos ik om telkens een mail te schrijven waarin ik mezelf goed kon uiten en alles op een rijtje kon zetten, maar ik kreeg geen deftig probleemoplossend feedback. Het was altijd wel iets! Hij maakte mij gewoon gek! Hij toonde ook niet altijd normaal gedrag tegenover mij en andere mensen. Hij zette zowel zichzelf als mij voor schut vanwege zijn agressief gedrag. Hij kon zichzelf niet controleren, maar toch dacht hij dat em goed bezig was.
Hij probeerde mij regelmatig een schuldgevoel te geven en dit lukte hem ook. Alles moest verlopen zoals hij het wilde. Hij kleineerde mij soms en had geen respect. Een tijdje veroorzaakte hij ruzie door terug te gaan in het verleden. Enzovoort... Heel diep van binnen zag ik gewoonweg geen toekomst, maar wilde dit niet accepteren. Telkens had ik weer de hoop dat het goed zou komen, want ik was hem heel gewoon geworden. Ik werd wel heel veel verwittigd door mijn omgeving: 'Laat hem zo, je verdient beter! Ben je gek!' Maar voordat ik het wist zat ik in een cirkel en maakte constant hetzelfde mee!

Als je echt om iemand geeft, maak je hem of haar toch niet kapot? Of veroorzaak je toch niet bewust ruzie door iets te beginnen wat voorbij is? Het leven is al moeilijk, maar waarom nog moeilijker maken als het ook makkelijk kan?

In het begin van onze relatie (de eerste 2 - 3 jaren) deed ik echt alles voor hem. Ik luisterde hem, maar de laatste 2 jaren was dit niet meer zo. Ik wilde mij niet meer laten doen, dus was ik ietsje harder geworden. Naarmate de relatie duurde, voelde ik me moe worden door constant met mijn relatie bezig te zijn. Ik was altijd heel gespannen. Ik voelde me psychisch niet meer gezond en had enorm schrik! Ik zei tegen mezelf; jet hebt met niemand problemen, buiten met hem! Ik maakte hem dit ook duidelijk, maar het ging er van de ene kant in en langs de andere kant weer uit. De volgende dag was het weer hetzelfde. Ik heb mijn relatie met hem ook aantal keren proberen stop zetten, maar telkens weer keerde ik terug. Het is me uiteindelijk toch gelukt om het stop te zetten! Er is nu ten minste niemand in mijn leven die ruzie veroorzaakt, maar ik ben natuurlijk niet meer de oude :( Hij heeft mij psychisch kapot gemaakt !

Nu voel ik me uitgeput en kan ik alles wat gebeurd is niet verwerken. Ik heb geen zelfvertrouwen meer en durf niets meer te doen. Ik ga amper naar buiten. Alles wat ik normaal gezien heel graag doe, doe ik niet meer. Misschien ben ik ergens bang om hem tegen te komen... :s Ik ben ook alles zodanig gewoon geworden dat ik er dagelijks mee bezig ben in mijn hoofd. Ik word er gek van! Ik kan me niet meer controleren, zowel mijn gevoelens als mijn gedachten. Ik voel me niet lekker en gemakkelijk in mijn vel waardoor ik andere mensen soms kwets en heb mijn stages uitgesteld. Ik leef met angstgevoelens en soms weet ik niet vanwaar het komt. Ik word met snelle hart kloppingen wakker en begin te paniekeren. Ik weet het gewoon echt niet meer!

Ben jij op zoek naar een christelijke psycholoog in Houten? Kijk dan even op: Christelijke therapie Houten
Btl

Re: Ik weet het gewoon echt niet meer

door Psy Heemskerk » di 04 dec 2012, 15:01

Beste Btl,
Dank je wel voor je berichtje. Wat krachtig dat je de relatie stop hebt gezet. Wat ik begrijp is dat deze ervaring nog leeft in je hoofd en jouw systeem en dat je het eigenlijk hebt mee genomen. De negatieve ervaring en je ex partner heb jij onbewust zoveel kracht gegeven dat je zelf volledig uit je eigen kracht bent gegaan. Mensen doen anderen vooral pijn als ze zelf pijn hebben, dat zal in het geval van je ex-partner waarschijnlijk ook zo zijn geweest. Belangrijk is dat jij de regie weer terug gaat nemen over je leven. Ik raad je aan ook gezien de ansgtgevoelens en de hartklopping onder begeleiding van een psycholoog deze ervaring te verwerken en zelf weer in je kracht te gaan komen. Je kan via je huisarts of via de site psyned.n kijken welke psycholoog bij jou in de buurt jou hierbij kan helpen.

Sterkte en succes!

Warme groet,
Miranda Visser, Psycholoog Heemskerk
Psy Heemskerk

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog