Verlatingsangst en doemscenario's

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Verlatingsangst en doemscenario's

door ettenleur89 » vr 10 jan 2020, 13:43

Goedemiddag,

ik ben een jongeman van 30 jaar uit Brabant. Ik heb sinds 10 maanden een relatie met mijn droomvrouw, al zeg ik het zelf. Ze is lief, leuk, grappig, knap.. maar bovenal altijd eerlijk, open, oprecht, direct, liefdevol etc. We kunnen enorm goed met elkaar praten, over van alles. Zo ook over mijn verlatingsangst en mijn doemscenario's, waarover hieronder meer.

Ik ben er sinds een maand of 6 achter dat ik last heb van doemscenario's en verlatingsangst. Als kind ben ik toen ik 3 weken was geadopteerd, en ik heb altijd het idee gehad naar mijn (adoptie)ouders toe, dat ik niet goed genoeg was.
Nu in mijn relatie merkte ik dat ik hier last van had toen mijn vriendin 1,5 week op vakantie ging met een vriendin. Iets wat normaal gesproken geen probleem moet zijn, maar in mijn geval ontzettend veel emoties (huilen, angst, pijn, verdriet, bang dat ze me zou verlaten voor een ander) opleverde. Met daarbij lichamelijke klachten als slapeloosheid, buikpijn, onrust in mn hele lijf, hoofdpijn.

Vanmorgen vroeg is mijn vriendin weer een weekje weggegaan voor winterport met dr nicht. Een traditie, doet ze elk jaar. Vooropgesteld; ik gun haar dit heel heel erg en zou het ook nooit verbieden. Levert wel stress en angst bij mij op. Stel er gebeurt wat met haar? Stel ze komt op de apres-ski een andere man tegen waardoor ze wordt omgeblazen door innerlijk of uiterlijk?
Nu is het ook zo dat ze 3 jaar geleden een man is tegengekomen op die plek waar ze nu ook heen gaat, waarmee ze een jaar later een tijdje een sex relatie mee had. Hij was getrouwd, had een open huwelijk, en was NIET verliefd op haar. Zij is ermee gestopt omdat ze merkte meer te voelen, en wist dat er niet meer uit te halen was. Wel vond ze hem erg leuk, en als ' ze hem had kunnen klonen, had ze dat gedaan' (dr eigen woorden). Dit weet ik omdat we dus beiden op heden en verleden heel open praten.

Dit levert dan wel weer gelijk de extra doemscenario's op. Mn belangrijkste is; stel dat ze hem tegenkomt op wintersport, en er net zo als de vorige keer door omver geblazen wordt, wat dan? Dumpt ze me dan? Of stel dat als ze hem ziet hij met haar flirt of heeft over hun 2 vroeger.. wat dan? Zou ze gevoelens krijge voor hem? Mijn doemscenario's gaan van dat ze met hem verder wil, met hem zoent of sext daar, met hem appt, belt afspreekt, drankje doet etc.. met altijd als eindconclusie.. dat gaat ze bij mij weg en dumpt ze me.

Is het realistisch of is er in de afgelopen 10 maanden iets geweest wat erop heeft geduid dat dit kan gaan gebeuren? NEE! Ja ze hebben twee keer app contact gehad tijdens onze relatie (1 voor feliciteren van zijn verjaardag, 2 omdat hij haar feliciteerde met haar eigen zaak). Meer niet. Buiten dat, we hebben het hier dus ook vaak en open over gehad, geeft ze volgende aan:
- alle doemscenario's waar jij bang voor bent denk ik geeneens aan (komen niet bij me op, ik wil puur genieten van wintersport, apresskie, eten drinken en mn nicht meer niet, denk er niet eens aan)
- ze zegt zo vaak; wil alleen jou. Niemand anders. Gisteren nog voordat we gingen slapen, vanmorgen nog toen ze wegging.
- niets heeft ertoe aanleding gegeven dat ik terecht bang ben voor de dingen waar ik bang voor ben.
- in alles laat ze mijn voelen, zien en horen hoe gek ze wel niet op mij is. En dat ze echt no way iemand anders wil, zelfs met mij rugzakje aan angsten en doemscenarios.
Bovenstaande weet ik trouwens allemaal dondersgoed!

Mijn vraag is dan ook als volgt; hoe kan ik mijn doemscenario's omzetten naar geloof en vertrouwen dat de doemscenario's NIET waar zijn en onodig zijn om druk te maken? Als ik ze uitschrijf en er tegenargumenten tegenover zet helpt dat vaak wel even, misschien een uur.
Daarna krijg ik weer enorme onrust in mn lijf, kan ik alleen maar denken aan mn vriendin, alleen maar denken aan hoelang ik nog zonder dr moet, opzien tegen de avonden,nachten en weekenden(dan ben ik alleen met mn gedachten), en krijg ik dus enorme onrust in mn lijf; slapeloosheid alles.
Hoe ga ik hier deze week mee om? Wetende dat alles onzin is, maar het niet kunnen omzetten naar dit ook voelen en erop vertrouwen.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
ettenleur89

Re: Verlatingsangst en doemscenario's

door Beheerder » ma 13 jan 2020, 17:59

Beste Ettenleur89,

Ik vind het prettig om te horen dat je zo goed kan praten met je partner! Je geeft aan dat je sinds een maand of 6 ongeveer er achter bent gekomen dat je last hebt van verlatingsangst en denkt in doemscenario's. Ik kan me voorstellen dat dat best veel energie in neemt. De lichamelijke klachten er nog bij, zijn dan ook zeker niet ideaal.

Je hebt geschreven dat jouw vriendin vanmorgen voor een weekje wintersport is vertrokken. Het levert je stress en angst op. Ik begrijp dat deze gevoelens naar boven komen, aangezien jouw vriendin 3 jaar geleden hier iemand is tegen gekomen met wie zij een seksuele relatie heeft gehad. Onbewust is dit natuurlijk ook iets waar je aan denkt. Het is dan ook logisch dat je in je hoofd hierover gaat nadenken!

Jullie hebben het hier open over gehad en dat is ook goed. Het is belangrijk om je zorgen hierover te delen. Zij heeft jou gerust geprobeerd te stellen en heeft laten blijken dat ze alleen jou wil en dat ze geen behoefte heeft aan anderen. Ondanks dat ze dit heeft gedaan, ervaar je nog steeds deze negatieve gedachten. Je bent zeker niet de enige, vele mensen blijven hangen in het negatieve.

Het is belangrijk om te begrijpen waar jouw gevoelens vandaan komen, jouw gevoelens komen namelijk vanuit jouw gedachtes. Wees je er dus van bewust als je negatief aan het denken bent en probeer je op iets positiefs te richten. Het is altijd goed om je gedachten te delen, zodat anderen om jou heen je hier op kunnen attenderen.

Dit zijn kleine punten die je helpen om je gedachten om te draaien naar positieve gedachten.
Mocht je hier nou niet in je eentje uitkomen, kan een psycholoog je natuurlijk ook helpen! Ik help je graag mee! Je kan me bellen op 085 401 47 21 of kijk zelf even op onze site of je iemand ziet waar je een afspraak bij zou willen maken: www.psyned.nl.

Hartelijke groet,
Team PsyNed
(Melissa)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog