verandering, verantwoordelijkheid en angst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

verandering, verantwoordelijkheid en angst

door binnenstad010 » ma 30 jan 2017, 09:05

Hallo!,

Ik heb een vraag over iets waar ik steeds tegen aan loop. Al is t bij t kopen van een huis, veranderen van baan, aangaan van een relatie, op vakantie gaan of t nemen van een huisdier.

In dit soort situaties ervaar ik vaak enorme druk en angst. Ten eerste om de verandering van de situatie, wat mij veel verwarring geeft, maar ook stress. Waar deze angst en stress nu precies vandaan komt is mij niet helemaal duidelijk. Ins sommige gevallen kan ik na een soort van crisis de situatie accepteren en kan ik mijzelf weer worden. (een normaal functionerende man van 40 met een eigen zaak inmiddels). Echter blijf ik in veel gevallen tegen dit soort dingen aanlopen. Wellicht leg ik de druk enorm hoog en ben ik bang om te falen in de situatie. Ik heb in t verleden vaak last gehad van angsten en heb daarvoor medicatie gekregen die ik nog steeds gebruik, waardoor ik prima mijn leven kan leiden zolang ik mijn grenzen maar bewaak.

Op dit moment ervaar ik echter enige stress en spanning. Ik heb sinds en paar dagen een kat als huisdier. Ik hou enorm van dieren en katten in t bijzonder. Veel vrienden en kennissen hebben katten en daar ben ik dan graag om met ze te spelen en te kroelen. Ik heb nu na een lange zoektocht een kat in huis genomen. Ik merk echter aan mijzelf dat mijn stress en angst level omhoog is geschoten. Ten eerste omdat t een enorme verandering in mijn huishouding is en ten tweede ervaar ik een enorm gevoel van verantwoordelijkheid en benauwdheid. Hier weet ik niet zo goed mee om te gaan. Het idee dat t dan beter is afscheid te nemen van de kat doet mijn hart breken, maar ik weet verder ook niet zo goed hoe ik hier nu mee om moet gaan. Ik vind t gevoel super vervelend en wil t liefst zo weinig mogelijk verantwoordelijkheid, maar dan maak je dus nooit verbinding met iemand. Het is continu hetzelfde gevoel wat terugkomt.

Hoe kan ik hier t beste mee omgaan?

mvg

Mark
binnenstad010

Re: verandering, verantwoordelijkheid en angst

door Beheerder » do 02 feb 2017, 15:57

Beste Mark,

Volgens mij vind je het lastig om volwassen te worden: zodra je met iets of iemand een verbinding aangaat wordt het je te heet onder de voeten. Je vertelt dat je al een hele tijd last hebt van dit probleem, ik ben daarom erg benieuwd uit wat voor een gezin je komt. Misschien heb je als kind ‚Äėiets‚Äô gemist en nooit geleerd om een verbintenis aan te gaan. Of wellicht kom je juist uit een heel warm nest en vind je het lastig om verantwoordelijkheid te nemen en op eigen benen te staan. Ju√≠st omdat je heel beschermend bent opgevoed.

Ik denk dat het heel goed is als je gaat uitzoeken waar deze spanningen en angsten vandaan komen. Op basis van je verhaal vind ik het lastig om te beoordelen wat er precies aan de hand is. Misschien is het faalangst, misschien heeft het iets met je jeugd te maken of misschien is er wel iets heel anders aan de hand. Een psycholoog zou je kunnen helpen om daar achter te komen.

Voor nu wil ik in ieder geval adviseren om je kat houden, want daar ga je zo te horen spijt van krijgen. Ga juist die verbinding aan en zie het als een stap in de goede richting. Dit is je kans om een succeservaring op te doen en te oefenen. Want met een kat gaat dat toch een stuk makkelijker dan met een liefdesrelatie.

Groet, Nine
Beheerder
Beheerder

Re: verandering, verantwoordelijkheid en angst

door binnenstad010 » vr 03 feb 2017, 17:48

Hoi Nine,

Vanuit die hoek mbt het volwassen worden heb ik t nog nooit bekeken. Ik kom uit een 2 ouder en broer gezin. Ik ben de jongste in huis. Scheel 5 jaar met mijn broer. Mijn vader en mijn broer zijn wat meer dominantere persoonlijkheden en ik de hele gevoelige. Als zeer sensitief jongetje maakte ik vaak de ruzies tussen mijn broer en vader mee. En soms ook die tussen mijn ouders. Uiteindelijk ontwikkelde ik mij tot een conflict vermijdende en lijmende jongen. Verder heb ik een goede jeugd gehad. Mijn moeder was idd beschermend.

groetjes

Mark
binnenstad010

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog