Sociale angst/onzeker/angst?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Sociale angst/onzeker/angst?

door Lisaflower » di 26 sep 2017, 16:35

Ik ben een meisje van 17 jaar oud en heb heel veel last van sociale angst/onzekerheid teminste ik denk dat is wat ik heb. Het is allemaal,heel lastig uitteleggen Ik kan niet echt een reden opnoemen waardoor dit is veroorzaakt. Het is misschien een opstapeling van meerdere dingen...in de eerste klas van de middelbare school werd ik een beetje buitengesloten , ik was heel onzeker..ik heb nooit een goede band gehad met mijn vader en sinds kort zijn mijn ouders gescheiden. Ik voel mij anders dan de rest in mijn hoofd zit een gevoel wat niet weg wil. Ik heb veel angst wat betreft het sociale contact..simpele dingen vind ik al moeilijk. Ik ben mijzelf niet ik ben zo terughoudend, ontwijk situaties.Ik heb gemerkt dat ik bijv in situaties niet durf te praten of minder zeg...ik mijn hoofd weet ik wat ik wil zeggen doen maar het komt er gwn niet uit. Het lijkt alsof ik blokeer. Ik zit inmiddels op het MBO en over een halfjaar moet ik mijn eerste stage lopen. Ik stress nu al heel erg, ik heb zoveel paniek..ik denk nu al in mezelf dat ik het niet kan ik ben bang om te falen ik durf het gewoon niet..ik ben bang voor oordelen en meningen en ik ben bang dat mijn sociale angst in de weg gaat zitten als ik stage moet lopen/ zoeken. Ja ik moet nog de stage zoeken dat wordt ook heel wat voor mij. Ik kan niet zo goed beschrijven wat ik voel..ik wil van alles af maar het is zo apart wat ik voel/heb. Ik heb niks te klagen dus ik vraag mijzelf af waarom ben je zo bang en angstig en onzeker. Ik heb leuke vrienden, leuke familie, een superleuke vriend kortom echt niks te klagen..hoevaak ik ook hoor je bent een leuke meid, je ziet er leuk uit ( ook zonder makeup) het gevoel in mijn hoofd gaat niet weg. Ik baal er echt van ik wil zijn zoals alle andere..ik wil genieten en mezelf kunnen zijn. Spontaan en zelfverzekerd ik will alles kunnen doen wat ik nu ontwijk. Ik ben ook bang om dus nieuwe mensen te ontmoeten bijvoorbeeld mijn schoonfamilie enz.. Of nieuwe vrienden. Terwijl die angst eigenlijk ook niet moet. Laatst ontmoette ik paar familieleden van mijn vriend..en het ging best goed..achteraf kreeg ik te horen dat ze me een leuke meid vonden en dat ik mooier was in het echt dan dat ze op fotos zagen. Ook skype ik veel met mijn vriend en dan gaat alles wel goed, ik krijg complimentjes en alles en gwn leuke gesprekken. Dus ik ben zo verward. Zelfs al deze goede dingen nemen mijn gevoel niet weg ik struggle er echt mee. Kan iemand mij helpen, tips geven of iets? Ik wil er nu echt vanaf na zoveel jaar ( ik heb veel meer in mijn hoofd maar dit is kort gezegd de situatie , de sociale angst en niet niet durven praten) ik hoop dat ik verlost wordt van dit want ik wil in de toekomst gewoon meer mensen kunnen ontmoeten en mezelf zijn. Niet het bange stille meisje.
Dit belemmert heel veel dingen wat ik wil bereiken, ben zo bang dat ik hierdoor vveel kwijt raak op lange termijn. Zucht ik verdien het om te genieten
Lisaflower

Re: Sociale angst/onzeker/angst?

door Team Psyned » ma 09 okt 2017, 11:59

Beste Lisaflower,

Je beschrijft al meerdere jaren last te hebben van sociale angsten. Wat dapper dat je nu de stap hebt gezet om hier hulp bij te zoeken!

Je geeft aan dat je veelal in sociale situaties blokkeert als je iets wilt zeggen. Je hebt dan wel al in je hoofd wat je wilt zeggen, alleen blokkeert er iets in je lichaam waardoor het niet lukt om het uit te spreken. Is dit gevoel wellicht iets wat je herkent van eerdere situaties (vroeger of in je jeugd)? Is er bijvoorbeeld iemand geweest die (vaak) negatief of kritisch reageerde wanneer jij wel iets zei?

Het is wat lastig om concrete tips te geven, omdat het allereerst belangrijk is om te onderzoeken waar jouw sociale angst vandaan komt. Wel kun je proberen de angstige situaties in ieder geval niet uit te weg te gaan, maar juist aan te gaan. Stapje voor stapje. Binnen de psychologie weten we namelijk dat door het vermijden van angstige situaties de klachten in stand worden gehouden.
Je kunt bijvoorbeeld proberen een keer wel je mening te geven, of op een onbekende afstappen en hem/haar wat vragen. Dit zal je allereerst nog wat angstiger maken, maar als je eenmaal door dat meest angstige punt heen bent, zul je daarna merken dat die angst ook weer wegzakt. Daarbij zul je merken dat de situatie vaak heel erg meevalt en doe je meteen een succeservaring op (net zoals je schoonfamilie die bevestigt dat je helemaal niets geks doet bij de ontmoeting en ze je hartstikke leuk vinden)!

Verder kun je er voor kiezen om hier hulp bij te vragen van een professional, wat ik je ook wil adviseren. Bij een professional kan goed worden onderzocht waar jouw angst precies vandaan komt, zodat je daar ook goed bij geholpen kan worden. Dit kan bijvoorbeeld een POH-GGZ bij de huisarts zijn, of een psycholoog of coach.

Veel succes!

Vriendelijke groet,
Carmen
Psycholoog Zaandam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog