Relatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Relatie

door WillieWoel29 » vr 31 jul 2015, 14:24

Beste Meneer/Mevrouw
Ik heb een hele belangrijke vraag en het speelt al heel lang in mijn leven. Ik ben een tiener en ik heb een broer. Mijn broer woont nog thuis Ik durf hem niet aantesprekeen niet tegen hem te praten. Ik ontloop hem ook al krijg ik veel met hem te maken in e dagelijkse leven ontloop ik hem. En als hij tegen me praat dam durf ik niet te reageren maar dan reageer ik heel snel en kortaf. Ik denk dat hij ook merkt dat ik niet met hem in contact durf te komen. Ik schaam er eigenlijk heel erg voor om erover te praten omdat mensen me dan niet begrijpen en het vreemd vinden. Maar hij merkt dat ik ook een soort muur tussen ons heb gebouwd en daardoor is hij ook afstandelijk. Als ik bijvoorbeeld met hem in de auto Izit of aan de ontbijttafel dan praat niemand van ons. En is er een awkward stilte we praten alleen met elkaar in noodzakelijke dingen en dan nog snel en zakelijk. Er is niks tussen ons gebeurd geen ruzie ofzo. Het is zomaar sinds vroeger zo ontstaan. Ik weet niet meer wat ik moet doen hiermee graag een reactie
WillieWoel29

Re: Relatie

door Psycholoog Utrecht » ma 31 aug 2015, 15:02

Hoi WillieWoel29,

Wat jammer dat er een afstandelijke band is ontstaan tussen jou en je broer. Wel is het heel goed van je dat je hier je vraag stelt en dat je er graag wat aan wilt doen.

De band tussen broers is per gezin heel erg verschillend dus ten eerste wil ik je meegeven dat het sowieso niets is om je voor te schamen. Er met iemand over praten kan juist heel fijn zijn.

Je zegt dat je hem niet aan 'durft' te spreken. Wat is dan precies waar je bang voor bent als je dat wel doet? Ben je bang dat hij een gemene opmerking maakt? Of dat hij je negeert? Want je verteld dat hij wel tegen je praat soms maar dat jij dan kortaf en snel reageert. Misschien vind hij het ook wel erg vervelend en probeert hij op deze manier het wat beter te maken. Waarschijnlijk vind hij het ook jammer dat jullie zo afstandelijk zijn geworden.

Het beste zou zijn om hier eens met je broer over te praten, maar ik kan begrijpen dat dit nu misschien te moeilijk is. Wat je dan wel zou kunnen proberen is om eens een brief naar je broer te schrijven. Zo kun je rustig op papier zetten wat je van de situatie vindt, daar kun je ook neerzetten dat je het jammer vindt dat jullie weinig contact hebben en dat je het eng vindt om hem aan te spreken maar dat je wel graag zou willen dat het beter wordt. Op deze manier kun je zelf rustig nadenken wat je tegen hem wilt zeggen en het dan opschrijven, dan leg je de brief als hij er niet is op zijn bureau of bed neer, en dan kan hij het rustig lezen en daarna kan hij dan naar jou toekomen.

Wat ik me ook afvraag is of je ouders hiervan weten? Heb je het wel eens met een van je ouders erover gehad? Misschien kun je dit verhaal aan een van hen vertellen en om advies vragen.

Jullie zullen toch voor altijd broers blijven en het zou natuurlijk veel leuker zijn als jullie een betere band krijgen. Het is heel knap van je als je hierin de eerste stap zet!

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je hiermee wat geholpen bent!

Met vriendelijke groet,

Iris
Psycholoog Utrecht

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog