Ik raak soms zo in paniek, om de kleinste dingen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik raak soms zo in paniek, om de kleinste dingen

door marloes » do 25 nov 2010, 09:34

Hallo,

Ik ben een nieuweling hier, en ik heb een vraagje....

Ik ben nu 19 en de afgelopen 2 jaar ben ik eindelijk weer gezond. Daarvoor ben ik ruim 3 jaar ernstig ziek geweest. Hierdoor kan ik niet naar school en raakte ik redelijk in een isolement. Nu ga en kan ik eindelijk weer naar school en hier geniet ik ook echt van. Verder maak ik erg gemakkelijk vrienden. Ik merk wel dat ik bij de kleinste gebeurtenissen helemaal in paniek raak. Zo was ik vorige week een uur te laat op mijn stageplek omdat de bus niet reed, en mijn baas leek me niet te geloven. Ik heb het toen nog een keer aan hem uitgelegd, en toen geloofde hij mij wel. Maar toch bleef ik de hele dag gespannen. Dat zorgde ervoor dat ik weer allemaal herinneringen aan mijn zieke periode kreeg. Allemaal negatieve gedachten. Uiteindelijk werd dat een flinke huilbui en wilde ik naar de drank grijpen. Wijn is fijn ;) Inmiddels ben ik zo ver dat ik ervoor kan zorgen dat ik dat niet doe.
Verder ben ik aan het daten met een jongen waar ik erg gek op ben. Die ik eigenlijk helemaal nog niet zo goed ken. En door die paniek ging ik me onnodig zorgen maken of het wel goed zou gaan tussen hem en mij. Om een lang verhaal kort te maken: door de kleinste dingen raak ik al in paniek, en ik heb geen idee hoe ik dit goed kan voorkomen en of mijn angst echt een naam heeft...

Ik denk wel dat ik psychologische hulp moet zoeken want mijn paniek be√Įnvloed mijn leven nog te veel.

Wat denken jullie hierover? Hebben jullie tips, is dit herkenbaar voor sommigen van jullie?

Groetjes,
Marloes

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Den Haag? Kijk dan even op: Psycholoog Den Haag
marloes

Re: Ik raak soms zo in paniek, om de kleinste dingen

door Psycholoog Den Haag » za 27 nov 2010, 09:23

Beste Marloes,
Dank je wel voor je mail. Uit je mail begrijp ik dat je heel veel hebt meegemaakt en dat die ziekteperiode een enorme impact op je leven heeft gehad (en heeft). Bedreiging van je gezondheid is een heel ingrijpende ervaring. Dat kan veel angst oproepen. En ondanks het feit dat je de laatste twee jaren gezond bent, kan de angst nog steeds aanwezig zijn. Die angst uit zich waarschijnlijk op momenten van kleine tegenslag of teleurstelling. Van kleine dingen kan je in paniek raken. Dat is heel herkenbaar. Soms begrijpt de omgeving dit niet helemaal. Zij denken dat alles voorbij is nu je weer gezond bent.
Het verwerken van ingrijpende ervaringen kost echter veel tijd. Het is daarbij belangrijk om de angst en alle andere ervaringen die met de gebeurtenis hebben te maken, niet weg te drukken. Het helpt misschien als je er met anderen over kunt praten, vooral op momenten dat de paniek dreigt toe te slaan. Blijf er niet mee rondlopen. Heel goed van je dat je beseft dat drank niet de oplossing is! Zoek bewust contact met anderen als het tegenzit. Sommige mensen vinden het prettig om met lotgenoten contact te hebben omdat die uit ervaring begrijpen wat je doormaakt. Via o.a. het maatschappelijk werk van het ziekenhuis zijn die gemakkelijk te traceren is mijn ervaring.
Als de paniekaanvallen veel voorkomen kan ik je aanraden om contact te zoeken met een psycholoog die je kan helpen met het verwerken de moeilijke ziekteperiode in je leven. Veel mensen kunnen dit niet alleen, dat is normaal. Het kan opluchten om je uit te spreken t.o.v. iemand die emotioneel onafhankelijk van je is, maar wel begrijpt wat het is om een ingrijpende gebeurtenis te moeten verwerken.

Hartelijke groet,
Psycholoog Den Haag
Lineke
Psycholoog Den Haag

Re: Ik raak soms zo in paniek, om de kleinste dingen

door Zadnica » do 03 sep 2020, 16:07

Ik zou iedereen willen aanraden om te proberen om naar de SBI te gaan op deze site, want het is hier dat ik er altijd in geslaagd om een goede CBD olie die helpt me te verlichten vermoeidheid te vinden. Probeer het zelf maar.
Zadnica

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog