PTSS na bewogen leven

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

PTSS na bewogen leven

door isjeee24 » zo 24 jul 2016, 07:31

Beste heer, mevrouw.
Graag zou ik u perspectief krijgen op mijn klachten.
ik ondervind dermate zoveel moeite om mijn leven terug op te pakken maar het kan zoveel zijn.

allereerst zal ik mijn leven kort samenvatten.
op mijn 5e gingen mijn ouders uit elkaar en kreeg mijn moeder een nieuwe partner.
mijn vader trok op dat moment altijd de voorkeur naar zijn zaak en kwam dan ook zelden nog bij me langs.
mijn stiefvader voedde me op tot me 10e toen hij dodelijk verongelukte.
mijn moeder ging stuk en had inmiddels al meerdere miskramen te verduren gehad.
binnen een half jaar besloot mijn moeder een nieuwe relatie te beginnen met een beschermende vriend.
Na een periode van ongeveer een jaar ging het opeens gruwelijk mis.
De man kon haar geestelijk altijd al wel pakken maar nu werd hij fysiek.
eerst was dat gooi en duw werk. al gauw werd het met de keer erger.
zelfs tot meerdere punten dat ze opgenomen moest worden.
hij had haar toen zo hard aan haar keel omhooggevallen getrokken en geknepen dat ze zelfs har ontlasting liet gaan.
we zijn uit huis gevlucht en buiten zakte ze in elkaar En kreeg ik haar niet meer bij.
Ze had flink wat pijn maar kwam erover heen.
Zo ging het wel vaker fout en ik was altijd thuis.
tot op een avond ik zo hard schreeuwde dat hij haar met rust moest laten en ik veel hoorde beneden werd het ineens heel stil.
ik wist dat hij haar fysiek al pijn had gedaan en ik verschrok enorm van de plotseling stilte.
Toen ik naar beneden rende trof ik hun samen aan en begon me moeder zo hard te huilen omdat er een zeden delict gaande was.
Hij ging Door en mijn moeder huilde zoals ik haar niet had gezien.
op dat moment is hij opgepakt en weed hij schuldig bevonden aan alle kwesties. Hij kreeg een half jaar en wij bleven achter.
Hij kwam terug en mijn moeder besloot uiteindelijk toch om apart te gaan wonen .
zelfs toen ging het nog mis.
Ze leek hem niet los te kunnen laten en ik had geen enkele vorm van begrip.
tot ze de 11 jaar jongere Marco tegen kwam.
Ze was smoor verliefd en eindelijk liet ze deze vreselijke man los.
ik besloot met Marco te praten en hij beloofde mij dat hij haar nooit opzettelijk pijn zou doen.
Hij hield zijn woord en mijn moeder genoot.
Na 3 jaar stortte onze wereld in elkaar.
mijn moeder wachtte op telefoon van Marco om te gaan eten maar zijn vriend belde.
Marco had zojuist een ongeluk gehad en het was heel erg slecht.
ik en mijn vriend hebben haar de auto in genomen en we zijn absurd hard gereden.
mijn moeder bidde onderweg en smeekte om haar niet weer dit leed te moeten doormaken.
Toen we daar kwamen was als surreal.
we mochten er niet bij en herinner me elk detail.
na een korte periode kwam de hulpverlener en knielde neer.
U partner is zojuist overleden. Wij konden niets meer voor hem doen.
Nee Hoe kan dit? niet mijn moeder.
ondanks alle ellende waren we zo hecht en was ze mijn beste vriendin.
Ze deed alles voor me wat ze kon en ik bouwde altijd op deze sterke vrouw.
Ze ging door een hel en kon het alleen verdragen omdat ik in haar leven bestond.
ik had wel regelmatig dat ik droomde over de mishandelingen en zeden delict . evenals de ongelukken.
soms ook overdag en werd dan zo goed als geheel gespannen en kreeg moeite met ademhalen.
Na verloop van tijd werd dit minder maar kon ik het niet vergeten.
ik ging op mezelf en was een zorgzame lieve meid die bekend stond om mijn wijsheid in het leven en bood altijd steun en een luisterend oor.
ik heb gezien hoe hard mijn moeder moest werken om mij alles te kunnen geven dat ik dit anders zou gaan doen. al was ik har onwijs dankbaar.
niet lang erna begon ik last te krijgen van rare gedachtes.
ik was steeds vaker onrustig en kon het niet plaatsen. Het enigste was we er beide aan over hadden gehouden is dat we gelijk overslaan in pa niet wanneer we de telefoon niet opnamen of te laat waren.
Ik kreeg financi√ęle achterstanden en ik ging steeds meer piekeren.
het begon heel eenvoudig.
ik moest wat kleren op dezelfse plek leggen en altijd recht.
dan werd ik rustig en zou het allemaal goed komen.
verloop van tijd tot nu toe. Is het enorm gegroeid.
Elke hoek heeft wel iets wat ik moet rechtleggen en ik moet minimaal 2 keer bidden en dat herhalen.
geen oneven getal.
ik moet meerdere dingen zeggen want dan krijg ik een oplossing voor de dringende rekening.
ik ben heel erg emotioneel en wanneer er 1 ding niet goed uitpakt word ik heel erg gespannen en word ik zelfs paniekerig.
in mijn optiek gaat de rest ook fout en krijg ik mezelf eigenlijk niet meer rustig.
ook moet ik iedere dag herhalen dat mijn moeder altijd veilig is en heel oud word.
mijn relatie is flink gebarsten.
ik ben heel prikkelbaar en soms kan ik zelfs mijn woede niet beheersen.
mijn partner heeft ADD en is heel gesloten terwijl ik juist zijn liefde nodig heb want voel me erg eenzaam.
Hij verbruikt altijd mijn gewerkte geld en ik heb dan ook een bewindvoerder moeten nemen omdat ik het niet meer aankan.
ik heb ooit een poging gedaan om met een psychiater te praten en die wilde zoveel details weten dat ik er overstuur ben weggegaan.
ik heb mijn klachten online ingevuld en kon eigenlijk wel uit opcomplexe ptss met als gevolg een dwangstoornis met dwang handelingen.
ik wil niet meer zo iedere dag moeten leven en me zo ontzettend druk maken elke sagen opnieuw.
wat mankeert mij? ik heb geen su√Įcide neigingen want het leven is mij wel dierbaar maar zo nu en dan ondraagbaar.
Bedankt dat jullie mijn verhalen hebben willen lezen.
Groetjes is je
isjeee24

Re: PTSS na bewogen leven

door Psycholoog Zaandam » di 16 aug 2016, 10:02

Beste Isje,

Dat zijn inderdaad wel erg veel gebeurtenissen met zeer grote emotionele lading.
Je geeft aan perspectief te willen krijgen op je klachten en moeite te hebben met het oppakken van je leven.
Ik vind het heel moedig dat je hulp zoekt en op deze manier contact opneemt en denk dat je er zeker goed aan zou doen contact op te nemen met een psycholoog in jouw buurt of via Psychologen Nederland.

Psychologen Nederland kan voor jou uitzoeken welke psycholoog in jouw buurt gevestigd is en jou goed zou kunnen helpen om jouw leven weer op te pakken.

Als we iets voor je kunnen doen, laat het ons weten. We staan graag voor je klaar.

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog