Psychische klachten door ziekte man

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Psychische klachten door ziekte man

door Imkje » di 17 feb 2015, 18:57

Beste psychologen en iedereen
Ben hier net op de site gekomen en nieuw dus.
Bij mijn man is asbestkanker vastgesteld en we weten niet hoeveel tijd we nog samen hebben. Nu is hij nog redelijk goed, zodat we zouden moeten "genieten". Maar nu zit ik er psychisch doorheen door dit bericht en wat komen gaat in de tijd..
Ik zit morgens te kokhalzen bij een stukje brood en bij het tandenpoetsen, heb buikpijn van de zenuwen. Mijn maag/darmkanaal is van streek. Hyperventilatie achtige verschijnselen, zoals tintelingen en als ik wat fysieks heb gedaan, zoals bv bed opmaken ben ik zeer moe, moet ik eerst even zitten. Avonds gebruik ik voor het naar bed gaan oxazepam om wat rust te vinden.
Ik weet dat ik in het "hier en nu" zou moeten leven en niet alvast in de "toekomst" (wat mij zeer dreigend lijkt) , maar hoe krijg ik dat voor elkaar?????
Heeft iemand tips?
Groet, Imkje

Kom je er zelf even niet meer uit? Psycholoog Delft helpt je graag!
Imkje

Re: Psychische klachten door ziekte man

door PsycholoogDenHaag » wo 18 feb 2015, 13:15

Beste Imkje,

Wat een heftig nieuws, ik kan me voorstellen dat dit angst voor de toekomst met zich mee brengt. Geef jezelf dan ook de tijd om dit heftige nieuws te verwerken. Zoals je zelf ook al aan gaf wil je graag in het ''hier en nu'' leven. Dit lijkt goed om te doen, maar het is ook belangrijk dat je dit nieuws een plekje geeft. Het is natuurlijk geen makkelijke stap om na het verwerken van dit nieuws meer naar het nu te kijken. Ik denk dat het inderdaad belangrijk is dat je ook nog kan genieten van de tijd die jullie nu nog samen hebben.
Het lijkt mij handig als je eens wat rond gaat kijken voor ademhalingsoefeningen. Dat kan via het internet of bijvoorbeeld via een boek in de bibliotheek. Wanneer je dan voelt dat je veel spanning voelt in je lijf of hoofd, kun je als het ware een 'time out' nemen en je even focussen op jezelf en je ademhaling. Het kan goed helpen om je dan weer wat te kalmeren en wat van die spanning af te komen. Dat je allemaal vreemde dingen ervaart in je lichaam is trouwens helemaal niet raar. Wanneer je spanning ervaart in je hoofd, komt dit vaak terug in je lichaam. Heb je al eens gehoord van mindfulness? Zoek dat eens op en kijk of je het wat vindt. Mindfulness wordt door veel mensen gebruikt om zich meer te kunnen richten op het hier en nu. Bij mindfulness worden ook vaak ademhalingsoefeningen gebruikt. Ook voor alle spanning die deze situatie met zich meebrengt kan het je goed helpen. Heb je mensen in je omgeving met wie je kunt praten als het allemaal even te veel wordt? Als je wilt kun je overwegen om een afspraak te maken met een psycholoog of therapeut. Die kan je helpen om dit nieuws te verwerken en het een plekje te geven. Ook kun je samen gaan kijken hoe je je meer kan richten op het nu en de tijd die jullie samen hebben. Bij een psycholoog of therapeut kun je ook terecht met hyperventilatie of verschijnselen die erop lijken, vermoeidheid en veel andere klachten.

Ik wens je heel veel sterkte!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
Psycholoog Den Haag
PsycholoogDenHaag

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog