Presentatie angst...

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Presentatie angst...

door jooppie » do 22 jun 2017, 16:46

Hoi mensen,

Op dit moment loop ik een derde jaars HBO stage. Ik ben bijna klaar en moet dus mijn ervaringen en resultaten presenteren aan het bedrijf. Nu had ik een paar dagen geleden een presentatie aan alleen de afdeling waar ik werk. Dit is om hun ook in te lichten over mijn bevindingen, resultaten en advies aangezien zij ook deel uit maken van de uiteindelijke selectie. Het betreft trouwens een opdracht waarin je moet selecteren tussen verschillende HR tools (dus welke voldoet aan wat en waarom is deze het best?).

Ik heb van mijzelf al wel wat presentatie angst, maar zet mij er altijd wel door heen. Deze presentatie ging echter waardeloos... Mijn voorkeur werd de grond in geboord, er werden lastige vragen gesteld waar ik in eerste instantie geen rekening mee heb gehouden (en wat in eerste instantie voor een deel ook niet mee was genomen om te onderzoeken) enzovoort. Het is een afdeling met wat directe karakters, en ik ben volledig aan de tand gevoeld... Ik heb natuurlijk ook een heel deel wel kunnen onderzoeken, maar dit kwam wel erg hard aan wat mij betreft.

Ik heb wel een hele goede beoordeling van mijn begeleider, maar door die presentatie voel ik me ronduit belabberd, vooral omdat ik dacht dat ik wat moois ging presenteren. Ik ben perfectionistisch, dus deze presentatie deed mij wel even 5 keer slikken.

Nu moet ik over een kleine 2 weken een presentatie aan het hele bedrijf geven, en je raad het al, ik zie er COMPLEET tegenop. Hoe moet ik hier mee omgaan? Ik voel me nog steeds belabberd bij de vorige presentatie, en dan moet ik voor 3 keer zoveel mensen gaan presenteren ook nog? Hoe ga ik dit overleven?

Alvast bedankt,

Joop
jooppie

Re: Presentatie angst...

door Team Psyned » vr 23 jun 2017, 11:46

Beste Joop,

Angst hebben we niet voor niets. Het leert ons namelijk overleven, en het waarschuwt ons voor mogelijke toekomstige schade, zoals het nu bij jou ook lijkt te doen. Ervaringsleren, zou je het kunnen noemen.

Als ik het goed begrijp heb je je beoordeling al binnen, en kan je in elk geval niet meer zakken of een lager cijfer krijgen naar aanleiding van de presentatie die nog gehouden moet worden. De angst die je nu voelt, gaat dus niet zozeer over het zakken voor je stage, als wel voor de kritische vragen en het gevoel dat dit bij je oproept. Zeker ook omdat de kritische vragen volgens jou deels terecht waren.

Eén van de manieren om je te wapenen tegen het negatieve effect van kritiek, is zelf een kritische houding aan te nemen over je onderzoek. Zo kan je ze het gras voor de voeten wegmaaien. In het onderzoek zie je dat vaak ook in de 'Discussie'' van een artikel. Hierin belicht je niet alleen je goede proces en uitkomsten, maar ook wat verbeterpunten zouden kunnen zijn, of waar toekomstig onderzoek zich op zou moeten richten. Op die manier kan je bovendien laten zien dat je een zelfkritisch vermogen hebt en de waarde van de kritiekpunten van je collega's ziet.

Als je de kritiekpunten omarmt en zelf benoemd, voelen ze al een stuk minder zwaar aan.

In het algemeen zijn er veel mensen met presentatie-angst. Mocht je daar meer mee willen doen, zou je eens contact kunnen opnemen met de POH-GGZ van je huisartsenpraktijk, of aankloppen bij een psycholoog of coach.

Heel veel succes!

Hartelijke groet,

Julia van Alphen
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog