Ik pieker veel

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik pieker veel

door tommy1991 » zo 03 maart 2013, 13:17

Hallo mensen!

ik ben een jongen van 21 jaar, en zit al aardig wat tijd met problemen met Mijzelf.
hieronder beschrijf ik er even wat meer over

vanaf kleins af aan ben ik eigenlijk al een " Denker"
en had als klein kind astma en was vaak bang dat ik dood zou gaan,
dus kreeg ik al heel vroeg temaken met een soort paniek.

nu op mijn 16de, rookte ik wel is jointjes enzo. en ook wel is wat andere drugs,
wat ik mij nog kan herrineren is dat ik een keer een pilletje gehad had, wat ik wel is vaker deed ,
maar die keer voelde ik mij ZOOO raar dat ik een soort paniek kreeg van dit gaat niet goed enz enz.
was helemaal de controle kwijt,

daarna bij elk jointje of wat dan ook kreeg ik hetzelfde gevoel , ik ging erbij nadenken bij alles wat ik deed,
Binnen de kortste keren gebeurde het ook al bij 1 biertje teveel, paniek paniek . ALTIJD ZO SNEL MOGELIJK NAAR HUIS, want daar is het veilig voor mijn gevoel en heb ik nergens last van.

met deze problemen loop ik nu al wel 4 jaar, kom niet veel buiten mijn woonplaats,. ben werkloos, ben bang dat ik op het werk ook die aanvallen krijg , en JA.. hoe los je dat ter plekke op?
ik heb heel veel baantje gehad en liepen allemaal dood.

daarbij, pieker ik heel veel, en ben ik haast bang voor mijn gevoel zou ik haast zeggen. wanneer ik wakker word en een raar / kut gevoel heb, over mezelf of wat dan ook, dan ga ik altijd naar oplossingen zoeken ( waar het weg komt ) hoe ik er vanaf kom, wat ik verkeerd doe enz enz , het is een onmogelijke strijd, wat ik ook probeer het komt telkens. dagelijks weer,

zelf denk ik dat ik teveel in mijn hoofd bezig ben, maar het voelt als veilig , want praktijk dingen ondernemen word ik heel angstig en gespannen van.

nog een voorbeeld... ik ben bij voorbaat niet depressief, maar soms hoor ik iets, dat iemand voor de trein gesprongen is ofzo., en dan word ik altijd helemaal bang.. vooral voor dat gevoel dat ik ervan krijg, dan denk ik, Zal ik ook zo eindigen? ga ik dat ook doen? terwijl als dat niet gebeurt was had ik er ook niet bij nagedacht!

er zijn nog wel wat probleempjes, zoals veel controle over mezelf willen en weinig plezier kunnen hebben , enz., maar mischien heeft het wel met 1 geheel te maken

IK ZOU GRAAG WILLEN WETEN OF MEER MENSEN HIER LAST VAN HEBBEN , EN /OF GOEDE TIPS ONTVANGEN!
IK WIL GRAAG WEER MIJN EIGEN GELD VERDIENEN EN MEZELF DURFEN ZIJN EN DOEN!!!!!

alvast bedankt!

groetjes!

thomas ;)

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Oosterhout? Kijk dan even op: Psycholoog Oosterhout
tommy1991

Re: zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen? please..

door Psycholoog Arnhem » ma 04 maart 2013, 16:13

Hallo Thomas,
Allereerst is het goed dat je een oproep plaatst op deze site. Je moet hier zeker niet mee blijven lopen en dat is al veel te lang als ik het zo lees. Zoals ik eerder op deze site ook al een heb uitgelegd, geef ik hieronder aan hoe een angst aanval werkt.

Je weet misschien al dat je raar en paniekerig voelen een natuurlijke reactie is van het lichaam. De angst oftewel de vecht/vlucht reactie zorgt voor een algehele activatie van het lichaam wat invloed heeft op de stofwisseling. Het kost zodoende veel energie en men kan zich na een paniekaanval erg moe en "uitgewrongen" voelen. Uit onderzoek is gebleken dat de mensen die last hebben van angst en paniekaanvallen, juist bang zijn voor de lichamelijke gevoelens van een vecht/vlucht reactie.
Bovendien zorgt de vecht/vlucht reactie (waar al die lichamelijke gevoelens een deel van zijn) ervoor dat er naar gevaar wordt gezocht. Wanneer de hersenen geen duidelijk gevaar kunnen vinden, richt de zoektocht zich naar binnen en "vindt" gevaar: "Ik ga dood”, “Ik word gek”, etc."
Aangezien deze 'verklaringen' van de lichamelijke reacties zeer beangstigend zijn, is het logisch dat angst en paniek het resultaat is. Op hun beurt zorgen angst en paniek weer voor meer lichamelijke klachten en hiermee is de cirkel van angst, klachten, angst, klachten, enz. rond.
Kort gezegd is het van belang deze cirkel te doorbreken met een therapeutische aanpak (cognitieve therapie bijvoorbeeld) en daarvoor kan je het beste een goede begeleiding door een psycholoog zoeken. Trouwens het gebruik van verdovende middelen kan de angstreactie juist versterken en dat zou ik dan ook afraden voor je. Het is goed om ontspanning (yoga of iets dergelijks) naast de begeleiding te beoefenen om het gehele resultaat nog meer te beinvloeden. Begeleiding ofwel therapie is een manier om zelf je eigen situatie meer in de hand te krijgen en blijvend te gaan beinvloeden. Ik wens je succes met de aanpak en hoop dat je een bevredigend resultaat kunt bereiken.
Psycholoog Arnhem

Re: Ik pieker veel

door Angstige27 » za 07 maart 2015, 14:05

Hi Tommy,

Ik herken me in dat gepieker van jouw. Met een anti depressiva was ik er voor 90% vanaf en had ik eindelijk rust in me hoofd. Toen ik ermee stopte viel ik weer terug en dat is waar ik nu sta. Ik zou het dus eerst met een psycholoog proberen voordat je naar middeltjes grijpt (ook al heb je dat niet aangegeven).

Ik vraag me daarnaast af hoe het je tegenwoordig allemaal afgaat aangezien het alweer een tijd terug is dat je dit bericht hebt gepost.

Houd je taai!
Angstige27

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog