Paniekaanvallen nemen toe

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Paniekaanvallen nemen toe

door Jezzebell » za 07 nov 2015, 09:31

Hoi
na heel wat opzoeken en lezen op dit forum terechtgekomen....beetje ten einde raad, zoals de meesten hier wellicht...
Ongeveer 4 weken geleden kreeg ik op reis in Krakau, in een ondergrondse zoutmijn, een eerste paniekaanval, heb hulp gevraagd, naar boven geleid en paniek was over. Tot diezelfde nacht, geen oog dichtgedaan, beleefde het steeds opnieuw, hyperventileerde telkens, een hel dus.
De dag erna moest ik het vliegtuig op, opnieuw die paniek, aanvallen.
Toen ik thuis was huisarts laten komen, die schreef me kalmeermiddelen voor en wou me thuishouden van het werk. Heb toen enkel Alprazolam genomen om te gaan slapen (daarna geen medicatie meer), heb 13u geslapen en toch gaan werken daarna. Ging enkele weken vrij goed, tot ik terug een aanval kreeg en toen is het niet meer gestopt.
Sindsdien komt het altijd maar terug, in de supermarkt, in de auto, op het werk...het onderhoudt uiteraard zichzelf, bang om een paniekaanval te krijgen, ik begin de symptomen te voelen en ben weer vertrokken.
Het is nu zover dat ik hele dagen tintelende handen en voeten (onderbenen) heb, ik maak me daar dan weer zorgen in, en moet mezelf hele dagen kalmeren, mezelf constant geruststellen, loop hele dagen onrustig, moe, kan me moeilijk concentreren, enz....
Ik heb nog geen "mijd"-gedrag vertoond, ik ben bewust paar dagen later terug naar zelfde supermarkt geweest, aan zelfde kassa gaan staan enz, ik heb ook iedereen in mijn naaste omgeving op de hoogte gebracht dat ik paniekaanvallen krijg, zo hoef ik me er ook niet voor te schamen...maar toch beheersen de gedachten momenteel mijn leven.
Ik voel dat ik hulp nodig zal hebben, begin me af te vragen of ik niet beter thuis wat kan blijven enz....(maar wil daar niet aan toegeven!)....ik heb zo een sterke assertieve persoonlijkheid, heb een perfect leven...nooit gedacht dat dit mij ook kon overkomen. Heb nu zoveel meer begrip voor mensen die dit doormaken....maar hoe krijg ik dit beter onder controle of beter nog...raak ik er ook nog vanaf?
Jess
Jezzebell

Re: Paniekaanvallen nemen toe

door Psycholoog Zaandam » ma 16 nov 2015, 12:54

Hoi Jess,

Wat ontzettend naar! Ik kan me voorstellen dat dit je zorgen baart. Het is zeker mogelijk om er van af te komen maar het is geen makkelijke weg en er zijn weinig garanties.
Het heeft duidelijk een grote impact op je leven en je ziet ook dat de paniekaanvallen in steeds meer situaties de kop op steken.
Persoonlijk zou ik je aanraden om zeker psychologische hulp te zoeken in jouw omgeving, dit vooral om te voorkomen dat je er nog verder onder gaat lijden of er zelfs vermijdend gedrag door gaat vertonen.

Ik wens je veel succes en als we iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Groet,
Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog