paniekaanval

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

paniekaanval

door johan » zo 29 dec 2019, 16:50

Ik ben professioneel acteur en heb in mijn leven heel veel last gehad van angst voor de angst en bijbehorende paniekaanvallen.
Ik heb therapie gevolg bij het angstcentrum in Maastricht en ik heb een cursus mindfulness gevolgd bij Edel Maeckx. Met succes.
In de meeste situaties kan ik normaal functioneren.

Ik kan in maart filmen voor BBC in Bangkok. Ik ben bang voor een paniekaanval, zeker omdat het daar erg warm is en ik bij transpireren vaak in paniek geraak (le regard de l'autre)

Kan iemand mij helpen?

Vriendelijke groeten,

Johan
johan

Re: paniekaanval

door Beheerder » di 31 dec 2019, 13:24

Beste Johan,

Wat vervelend voor je dat je last hebt van angsten en paniekaanvallen. Ik kan me voorstellen dat de paniekaanvallen voor onzekerheid kunnen zorgen tijdens het filmen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de angsten zóveel invloed hebben op je leven.

Gelukkig zijn er veel verschillende manieren om paniekaanvallen te verminderen. Allereerst zou het kunnen helpen om jezelf af te leiden als je paniek symptomen opmerkt. Als je er namelijk erg op focust, bestaat er een kans dat de symptomen alleen maar erger worden en dat het inderdaad leidt tot een paniekaanval. Een manier om jezelf af te leiden is door bijvoorbeeld jezelf een opdracht te geven waar je diep over na moet denken. Wat heb je bijvoorbeeld gisteren gegeten? En hoe spel je je naam achterstevoren? Deze opdrachten kunnen je helpen om je gedachten te verzetten. Ook zou het kunnen helpen om te focussen op je ademhaling en te proberen om deze rustiger te krijgen. Heb je daarnaast mensen in je omgeving met wie je erover kunt spreken? Het kan namelijk ook goed helpen om je zorgen hierover te uiten; dat lucht vast op!

Ik hoop dat ik je met deze tips enigszins op weg kan helpen om minder snel in paniek te raken. Het is enorm vervelend dat je hier last van hebt, maar besef dat er altijd mogelijkheden zijn om eraan te werken en hier sta je zeker niet alleen voor.

Als je meer adviezen zou willen of je hart hierover zou willen luchten, kan je altijd een afspraak maken met een psycholoog. Je kan me hiervoor bellen op 085-4014721, dan kunnen we kijken welke psycholoog jou het best kan helpen, zodat je met volle vertrouwen naar Bangkok kunt gaan. Je kan ook even kijken op onze site: www.psyned.nl. Wellicht zie je daar iemand tussen staan die je aanspreekt!

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je snel minder paniek zult ervaren. Daarnaast wens ik je het allerbeste in je acteercarrière!

Hartelijke groet,
Julia
(Team PsyNed)
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog