Overspannen / presentatie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Overspannen / presentatie

door Giancarlo » do 01 dec 2016, 12:36

Goede middag,

Sedert een aantal weken heb ik veel last van: angst, paniekaanvallen, voortdurend spanning in lichaam, gejaagd onrustig, nergens meer zin in hebben. Zeer slecht slapen ('s nachts veel zweten, hartkloppingen, onrust, piekeren etc.).

Ik ben erg perfectionistisch en wil altijd graag alles in de hand houden / controle houden.

Ik werk onregelmatig, heb sedert 1,5 jaar een taak erbij gekregen en volg hiervoor ook (sedert 1,5 jaar een opleiding). Al met al veel werkzaamheden / activiteiten, ook in mijn vrije tijd (blijf er mee bezig). Voor de opleiding heb ik binnenkort, als examen opdracht een presentatie voor de klas. Presenteren is nooit mijn hobby geweest en indien mogelijk, ging ik dit uit de weg of liet een collega het doen.

Een aantal weken geleden begonnen de klachten, stress, angst, paniek, slecht slapen etc. Op een gegeven moment (2,5 week geleden) heb ik mijzelf op het werk zien gemeld. Ik ben naar de huisarts geweest en deze denkt aan overspannen. Ik ben ook reeds bij de bedrijfsarts geweest.

Ik heb ook een gesprek gehad met mijn leidinggevende. In overleg is besloten mij af te melden van het examen (had aangegeven dat een en ander wellicht teveel hooi op de vork is geweest, werk, extra taak, opleiding/examen). Ik ben nu 2,5 week thuis, om uit te rusten, maar de gevoelens van angst, paniek, slecht slapen etc. worden niet minder. Ik word er erg moedeloos / wanhopig van...Heb van de huisarts Oxazepam gekregen. Deze gebruik ik om de nacht door te komen / te kunnen slapen.. Overdag probeer ik zonder medicijnen de dag door te komen.. Lastig..

Is dit herkenbaar ? Komen de klachten door overspannenheid ? Combinatie overspannen / presentatie ? Alleen angst voor presentatie (terwijl examen is afgezegd en ik de presentatie niet meer hoef te doen).
Giancarlo

Re: Overspannen / presentatie

door binnenstad010 » vr 03 feb 2017, 17:51

hoe is t nu?
binnenstad010

Re: Overspannen / presentatie

door Team Psyned » ma 06 feb 2017, 12:51

Beste Giancarlo,

Het lijkt erop dat je sinds lange tijd roofbouw op jezelf aan het plegen bent!
Je kunt klachten meestal zien als een product van omstandigheden en persoonlijkheid,
oftewel Klacht = omstandigheid x persoonlijkheid, als je het in een formule beschrijft.

De omstandigheden waarin jouw klachten zijn ontstaan zijn een drukke baan met verantwoordelijkheden,
in combinatie met een opleiding + een element in deze opleiding die je zenuwachtig maakt (presenteren).
Jouw persoonlijke neiging is perfectionisme, alles onder controle houden en daarmee
te veel hooi op je vork nemen.

Als je deze twee factoren met elkaar 'vermenigvuldigd' kan ik goed begrijpen dat je hier flinke klachten door hebt ontwikkeld.

Stress zorgt ervoor dat je heel erg alert wordt, om je goed te kunnen concentreren op een taak. Dat klinkt nuttig en dat is het ook. Maar wanneer we onszelf uren, dagen, weken, maanden achter elkaar onder druk zetten, of wanneer de druk extreem hoog is voor een korte (of lange periode) krijgen we teveel van ons stresshormoon (Cortisol) ons lichaam, en kunnen we het stresssysteem niet meer automatisch uitzetten.

Dit zorgt voor klachten in de lichaam (bijvoorbeeld vermoeidheid, slapeloosheid, pijn in de spieren,
hoofdpijn, hartkloppingen, hyperventilatie en nog meer).
Ook zorgt dit voor psychische klachten (bijvoorbeeld concentratieproblemen, angst en paniek, piekeren, neerslachtigheid, opgejaagd gevoel etc).

Je ziet dus dat een constante vorm van stress uiteindelijk averechts werkt voor iemand die zich juist druk maakt over perfectionisme:
je bent jezelf namelijk aan het uitputten tot een punt waarop je je werkzaamheden niet meer (goed) kunt uitvoeren.

Oxazepam is een (tijdelijk) hulpmiddel waar sommige mensen meer rust door ervaren. Maar zoals je ziet, zit de oorzaak van deze klachten vooral in de omgeving en je persoonlijke opvattingen. Als je de klachten wil aanpakken, begin dan bij deze wortels. Je kunt dit goed doen met behulp van een psycholoog. Vraag er gerust naar
bij je huisarts, hij of zij kan je daarmee verder helpen.

Veel succes!

Groet,

Julia van Alphen
Psycholoog Amsterdam
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog