Onzichtbaar op stage door angst om het fout te doen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Onzichtbaar op stage door angst om het fout te doen

door anoniem0889523 » vr 16 okt 2015, 09:15

Beste psycholoog,

Ik loop sinds een aantal weken stage, maar ze zijn daar nog niet tevreden.
Zij vinden dat ik mij te onzichtbaar opstel en te afwachtend en te onzeker overkom. Ik ben bang dat wanneer ik het voortouw neem, dingen fout gaan en dat zij mij daarop gaan veroordelen. Ik ben altijd bang om het fout te doen en vind het verschrikkelijk als ik iets niet in Ć©Ć©n keer goed heb gedaan. Hierdoor laat ik andere altijd iets voor doen, zodat ik weet hoe het moet en ik daardoor de kans op fouten maken verklein.
Ook is het voor mij moeilijk om om hulp te vragen, omdat ik andere niet tot last wil zijn. Hierdoor wil ik alles zelf maar oplossen, maar ik heb gemerkt dat dit niet altijd gaat. Ik wil heel graag een goede stagiaire zijn en dat zij dat ook vinden, maar op dit moment gaat het nog niet zoals ik wil dat het gaat.
Heeft u misschien een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat ik niet meer onzichtbaar ben en dat ik met zelfvertrouwen op mijn stage kan zijn.

Ik hoop dat u mij kan helpen!
anoniem0889523

Re: Onzichtbaar op stage door angst om het fout te doen

door Psycholoog Zaandam » ma 19 okt 2015, 09:57

Beste Anoniem0889523,

Wat een nare situatie, je wil het zo graag goed doen maar daardoor maak je het jezelf zo moeilijk.
Zoals je schrijft vinden ze je nu te afwachtend, onzichtbaar en onzeker en dit doe je om geen fouten te maken. Wat ik je in ieder geval wil meegeven is dat fouten niet erg zijn, iedereen maakt ze en het gaat er juist om hoe je ermee omgaat.
Je lijd het meest onder het leed dat je vreest.
Een alternatieve manier die je je zou kunnen eigen maken is wel het voortouw nemen en vragen om nakijken zodat fouten voorkomen kunnen worden.
Ook zou ik je zeker aanraden om er eens met iemand over te gaan praten zodat je zelfvertrouwen wat kan groeien.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en dat je jezelf toestaat het voortouw te nemen!
Mochten we iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Groetjes,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

door anoniem0889523 » ma 19 okt 2015, 10:25

Beste Daniƫlle,

U schrijft dat het juist gaat om hoe ik met de fouten om ga, maar hoe kan je het beste met fouten omgaan?
Je kan ze moeilijk accepteren, want dan blijf je zometeen dezelfde fouten maken en dat leer je er ook niks van.
Ik houd er niet van om andere mensen om hulp te vragen, maar misschien is dat in deze situatie wel noodzakelijk en zal ik wel moeten. Ik zal er eens over nadenken of ik het 'aandurf' om met iemand te gaan praten en of het Ć¼berhaupt wel zin heeft en of ik daar daadwerkelijk meer zelfvertrouwen door kan krijgen.

Ik hoop dat u mijn vragen nogmaals kunt beantwoorden!
anoniem0889523

door Psycholoog Zaandam » ma 19 okt 2015, 12:17

Beste Anoniem0889523,

Zeg maar gewoon je hoor...
Uiteraard is hoe je omgaat met fouten afhankelijk van de soort fout. Maar het begint bij accepteren dat je nu eenmaal niet alles goed kan doen. En als je dan iets fout hebt gedaan kun je nagaan hoe je het anders had kunnen doen, dat voorkomt dat je dezelfde fouten zou blijven maken.
Waarom zou jij de enige mens ter wereld moeten zijn die geen fouten maakt?
Ik snap dat je het niet fijn vind om hulp te vragen, ik zou het super sterk van je vinden als je het wel doet.
Zet eerst eens uit je hoofd dat je anderen lastig valt... dat doe je niet!
Ik ben er van overtuigd dat je in staat zal zijn je zelfvertrouwen te vergroten, hulp vragen is een eerste stap naar goed voor jezelf zorgen en accepteren wie je bent.

Ik hoop dat dat je vragen een beetje beantwoord en voel je vrij om vragen te stellen!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

door anoniem0889523 » ma 19 okt 2015, 12:39

Beste Daniƫlle,

Bedankt voor je reactie.
Dit heeft mij zeker iets geholpen en heb het voor mijzelf nu iets duidelijker.
Wel vraag ik mij nog iets af: ik heb al meerdere keren een faalangsttraining gevolgd, waarin ook de aandacht is gericht op het 'accepteren' van het maken van fouten en om het zelfvertrouwen iets te vergroten. Ik merk nu echter nog geen verbetering, want ik zit nu nog steeds met dit probleem. Waarom bent u er van overtuigd dat het wel bij een psycholoog zou lukken om mijn zelfvertrouwen te vergroten? Waarin verschilt een gesprek met een psycholoog in een faalangsttraining?

Ik hoor graag jouw antwoord!
anoniem0889523

door Psycholoog Zaandam » ma 16 nov 2015, 12:34

Beste Anoniem0889523,

Was de faalangsttraining individueel? Het verschil zit hem volgens mij vaak in hoe diep er daadwerkelijk op in gegaan wordt en in hoeverre de bij jouw spelende factoren (onder andere hoe je denkt en de beĆÆnvloeding van gedachten op jouw gedrag) uitvoerig worden behandeld.
Zelfs in een individuele training is de vraag in hoeverre je dit bloot hebt kunnen leggen en er met achterliggende theorieƫn voor jou iets "hanteerbaars" van is gemaakt.

Groetjes,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

door anoniem0889523 » di 17 nov 2015, 07:20

Beste Danielle,

De faalangsttrainingen die ik gevolgd heb waren zowel individueels als in groepsverband. Ik heb eerst een individuele training gehad, maar omdat dit ook niet het gewenste effect had, heb ik daarna een twee trainingen in groepsverband gehad. Hun zeiden dat een training in groepsverband beter is, omdat je dan van elkaar kan leren en dit uiteindelijk meer effect zou hebben.
Tijdens deze trainingen ging het eigenlijk alleen maar om ademhalingsoefeningen, zodat je kan ontspannen in een spannende situatie. Er is verder nooit echt aandacht besteed aan mijn gedachten etc.

Ik heb contact opgenomen met de studentendecaan en ik hoop dat die mij verder kan helpen.
Maar ik heb in ieder geval deze (voor mij) grote stap genomen.

Bedankt voor je advies
anoniem0889523

door Psycholoog Zaandam » ma 23 nov 2015, 15:10

Beste Anoniem0889523,

Wow, wat een geweldige stap!!
Goed gedaan!
Ahhh en juist die aandacht voor je gedachten is wat je waarschijnlijk het meeste gaat helpen!

Ik wens je heel veel succes en als we nog iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Groet,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog