Oneindige angst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Oneindige angst

door FutureIsInsecure » vr 07 dec 2018, 20:45

Beste mensen,

Ik zal mezelf eerst even introduceren: Ik ben een 16 jarige jongen en ik studeer op het mbo-4. De afgelopen periode ben ik nogal aan het kwakkelen met mezelf. Mijn cijfers zijn in orde dus dat is het probleem niet, maar ik ben voortdurend angstig voor vanalles.
- Ik ben bang om vermoord te worden
- Ik ben constant bang s'avonds dat een moordenaar zich verstopt heeft in huis of in mijn kamer (ik moet dus standaard iedere avond het hele huis doorzoeken en in mijn kledingkast kijken. Dan pas kan ik slapen.
- Ik ben bang voor vreemde
- Ik heb gemerkt dat als ik ontdekt dat een vriend iets raars gedaan heeft, dat ik mijn vrienden meteen wantrouw. Ik word bang van ze en durf ze dan niks meer te vertellen of in vertrouwen te nemen.
- Ik ben bang om naar buiten te gaan en mezelf bloot te stellen aan fijnstof en straling
- Ik ben bang om suikers, gluten, lactose, varkensvlees, E-nummers te eten omdat ze ontstekingsopwekkers zijn of kankerverwekkend. Ik weiger ook alcohol te drinken en te roken, want anders ben ik bang dat ik kanker krijg.
- Ik gebruik alleen maar Neutral shampoo, wasmiddel, zeep, deo etc. omdat ik geen parfum wil hebben in de producten omdat ik denk dat ik er anders ziek van wordt.
- Ik durf geen tandenpasta te gebruiken 'met' fluoride erin. Ik ben bang dat het me aantast
- Ik neem standaard een gezond hoeveelheid vitamines, omdat ik bang ben dat ik een spier-zenuw ziekte krijg zoals ALS
- Ik durf niet naar feesten te gaan vanwege de mensen, drukte, maar ook omdat ik weer bang ben dat er enge mensen rond zullen lopen die me iets aankunen doen.
- In openbaar vervoer ben ik continu op mijn hoede.
- Ik ben bang dat ik faal op school. Ik wil bijna stoppen met de studie alleen maar omdat ik bang ben voor de toekomst (als ik ga falen). Wat tot nu toe niet gebleken is....
- Ik ben bang voor een (denk ik) oorlog die gaat komen
- Bang voor de politiek en de machthebbers
- Bang om mijn eigen mening te delen op social media

etc.......

Het is nogal veel en heb nog niet alles genoemd, maar ik weet echt niet wat er is maar word er helemaal gek van. Ik durf dit ook niet te delen met mijn ouders. Mijn pa heeft zich wel pas versproken en noemde me 'gestoord'. Wat kan ik doen?

Groet,
FutureIsInsecure (just like me)
FutureIsInsecure

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog