Moeite met het maken van vrienden

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Moeite met het maken van vrienden

door Rvdb99 » wo 13 jul 2016, 21:08

Hallo, ik ben een jongen van 16. Laat ik maar gelijk dit erbij zeggen, ik ben heel erg onzeker en heb weinig zelfvertrouwen. Ik denk dat ik daarom soms moeite heb met vrienden maken en contacten leggen. Soms maak ik wel eens een praatje of iets met iemand, en dat is dan leuk en gaat goed. Maar het blijft altijd bij een praatje, het wordt nooit meer dan dat. Er ontstaat dus nooit een vriendschap of iets uit. En dat vind ik jammer. Ik wil graag vriendschappen, maar het lijkt wel gewoon alsof me dat nooit lukt. En dat maakt me dan ook weer onzeker of mensen wel vrienden met me willen zijn. Ik weet dus echt niet hoe ik zoiets moet aanpakken als ik bijvoorbeeld in een klas kom bij nieuwe mensen. (Ben sindskort ook naar een nieuwe school ivm verhuizen, daar heb ik ook last gehad met vrienden maken, want kwam in een nieuwe klas waar allemaal al groepjes waren gevormd, en voor mijn gevoel was ik de nieuweling en hoorde er nergens bij.) Maar toch een van mijn grootste angsten van met mensen praten, is afwijzingsangst. Hoe kan ik een vriendschap opbouwen? Ik ben nu in Amerika voor een talencursus, en zou het bijvoorbeeld leuk vinden om met een van deze mensen naar het strand te gaan ofzo. Maar al die mensen hier hebben net zoals hierboven al genoemd allemaal al een groepje, en ik ben weer de nieuweling, want ben er pas een paar dagen. Ik merk dat dit mijn sociale leven heel erg be√Įnvloed die onzekerheid. Daarom zou ik het superfijn vinden om wat tips of hulp te krijgen. Ga na de vakantie ook iets van een assertiviteitscursus doen. Maar wil niet deze 3 weken dat ik in Amerika zit alleen rondlopen omdat ik geen vrienden heb. Alvast bedankt, Ruben
Rvdb99

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog