Mijn gedachten beangstigen me

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Mijn gedachten beangstigen me

door Tja » di 26 mei 2015, 07:56

Hoi

Ik heb een vraag ik heb soms periodes dat ik s'nachst half wakker ben half slaap en dan komen er allerlei rare gedachtes voorbij. Voor zover ik weet heb ik dit al heel lang. Ook vlak voordat ik ga slapen heb ik soms allerlei rare onsamenhangende gedachten. Ik heb hier nooit echt aandacht aan besteed. De laatste tijd ben ik best angstig en ik ben ook hooggevoelig wel in iets mindere mate (vastgesteld door psycholoog) en nu ga ik letten op die gedachtes s'nachts. Bijvoorbeeld afgelopen nacht dat ik (ook terwijl ik half sliep en half wakker was) ineens aan iemand die ik bijna nooit zie en al heel lang niet heb gezien. Keek ik vanmorgen op Facebook en het eerste wat ik zag was een post van haar met een foto erbij. En dan gaat het dus fout dan denk ik he dat is gek vannacht dat ik dat en nu zie ik dat. Kan ik iets voorspellen? En dan ga ik dus alleen maar denken en daar wordt ik helemaal gek van. Waarschijnlijk is dit al vaker gebeurt dat ik iets dacht en dat ik het dan later ergens tegenkwam, maar ik wordt hier de laatste tijd zo angstig van. Ik blijf daar dan echt in hangen en kan alleen nog maar daaraan denken.

Moest even mijn verhaal kwijt en iemand enig idee hoe dit te verklaren is?

Bedankt!
Tja

Re: Mijn gedachten beangstigen me

door Psycholoog Amsterdam » wo 10 jun 2015, 13:44

Beste Tja,

Hoewel het al een tijdje gelegen is dat je dit bericht hebt geplaatst. Ik reageer toch, voor het geval je er nog iets aan hebt. Hopelijk gaat het inmiddels wat beter met je.
Ik kan niet in jouw hoofd kijken en weet niet precies hoe die gedachten eruit zien, maar tot op zekere hoogte is het niet vreemd om onsamenhangende gedachte te hebben. Mensen hebben wel vaker dat hun gedachten alle kanten op kunnen dwalen wanneer ze een moment voor hebben zoals voor het in slaap vallen.
Echter is het wel erg vervelend voor jou dat die dingen jou zo beangstigen. Persoonlijk geloof ik niet in helderziendheid. Het zou ook puur toeval kunnen zijn dat je aan die persoon dacht en de volgende dag haar op facebook voorbij zag komen. Als die angsten nog steeds regelmatig spelen lijkt het mij goed om het gesprek in te gaan met een psycholoog. Zodat die je kan helpen met die angstige gevoelens om te gaan.

Sterkte!

Met vriendelijke groet,

Charlotte
Psycholoog Amsterdam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog