Magisch denken

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Magisch denken

door Tja » vr 16 dec 2016, 09:37

Hoi

Ik heb heb een vraag waar ik al best lang mee zit. Ik heb vaak bij grote aankopen en met grote aankopen bedoel ik dingen die ik lang gebruik, zoals een tas, een bed, tafel enz. dat als ik dan een bepaalde gedachte denk dus bijv. als ik deze tas koop dan gaat die of die dood. Dan blijft dat zo aan me knagen en koop ik die tas gewoon niet, omdat ik bang ben dat dat anders echt gebeurd. maar dat beïnvloed best wel mijn leven. Ik wil daar vanaf. En dat heb ik dus bij grote dingen, omdat je dat product lang bij je houd. Bij een potje jam of zo heb ik dat niet, omdat dat op gaat en dan gooi je het weg en is dus 'het gevaar' ook geweken.

Het is een keer gekomen dat ik er zo in blijf hangen denk ik, omdat ik een keer een blouse had gekocht en toen kreeg ik dus ineens ook zo'n gedachte dan gaat het uit met mijn vriend. En paar maanden later ging het dus ook echt uit (na een relatie van 5 jaar) en daardoor denk ik nu steeds van ja dat was toen dus ook. Dus waarom nu niet? Als ik logisch nadenk weet ik ook wel dat dat niet zo werkt (en die relatie ging al langere tijd niet helemaal lekker), maar toch kan ik het niet los laten. En ik schrijf dit omdat ik dus net zo'n aankoop heb gedaan en er weer zo'm angstgedachte opkwam. Ik heb het wel gekocht, maar het blijft aan me knagen en denk dus nu ik ga het gewoon terugbrengen dan ben ik van die angst af. Maar dat wil ik dus eigenlijk niet. Want ik wil er niet aan toegeven. Dus mijn vraag is hoe kom ik hier vanaf en hoe kan ik er niet aan toe geven. Help dus :-).

Alvast bedankt!
Tja

Re: Magisch denken

door Beheerder » do 26 jan 2017, 15:19

Beste Tja,

Je hebt jezelf in de loop van de tijd iets aangeleerd wat niet bestaat. Je krijgt angstige gedachten bij het doen van een grote aankoop en als je niet ingrijpt dan komt het uit. Je zegt dat je gevaar afwendt door bepaalde dingen niet te kopen of aankopen terug te brengen. Datgene waar je bang voor was gebeurt niet en je gevoel wordt dus bevestigd. Je voelt je opgelucht, maar eigenlijk houd je op deze manier de angst in stand en leg je verkeerde verbanden.

Je probleem klinkt als een obsessief-compulsieve stoornis en de beste manier om van dit soort gevoelens af te komen is door jezelf bloot te stellen aan de angst. Door te stoppen met de rituele handeling kun je het patroon doorbreken. In jouw geval betekent het dat je gewoon die grote aankopen moet doen en dat je moet stoppen met dingen terugbrengen naar de winkel.

Ik weet: dat is een moeilijk patroon om te doorbreken, zeker in je eentje. Het kan daarom prettig zijn om eens met een psycholoog te praten. Door middel van technieken als cognitieve gedragstherapie of acceptance & commitment therapy (ACT) kun je leren dat je je niet meer gaat identificeren met je gevoel en gedachten. We beschouwen onze gedachten vaak als de werkelijkheid, maar het is niet meer te herleiden waar ze vandaan komen. Tijdens therapie leer je om jezelf niet te laten leiden door je gedachten en te handelen tegen een bepaald (angst)gevoel.

Groet,

Liza, Psycholoog Groningen
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog