Ik maak me zorgen over de toekomst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik maak me zorgen over de toekomst

door Sander » do 25 dec 2014, 22:59

Hey ik ben Sander. Ik ben 17 jaar en ik maak me constant zorgen over de toekomst.

Ik had op een dag een les aardrijkskunde achter de rug over astronomie en het heelal. Ik ben mij erin gaan verdiepen en als je weet dat de aarde, de zon en heel het heelal toch helemaal vernietigd waarom leven wij dan nog. Wat is hier nu allemaal het nut van? Ik krijg deze vraag niet uit mijn hoofd. Ben ik dan de enige die zich daar zorgen in maakt? Gewoon het feit al dat de alle mooie dingen die we nu zien op de aarde toch weg zijn binnen miljoenen jaren. Daaraan gekoppeld krijg ik nog meer angst voor de dood. De dood is iets super verschrikkelijk waar ik amper mee om kan gaan. Elke keer als ik er iets te lang over nadenk is gewoon mijn dag al slecht en ben ik depressief. Gewoon een aantal jaren leven om dan toch dood te gaan en miljarden jaren gaan gewoon voorbij zonder dat ik leef. Om dan te weten dat er een moment komt dat er helemaal niets meer is buiten zwarte gaten. Ik ben helemaal in de war, weet niet meer wat ik moet doen als alles hier toch zo maar verdwijnt mij inclusief. Is er dan niemand die zich daar ook zorgen in maakt? Of ben ik dan egoïstisch als ik het raar vind om dood te gaan. Want dat moment gaat er ooit komen... Op internet hebben ze het over astrofobie. Ik lig er al maanden wakker van niemand begrijpt mijn zorgen...

Op zoek naar een goede psycholoog? Neem eens een kijkje bij Psycholoog Amersfoort
Sander

Re: Ik maak me zorgen over de toekomst

door PsyNed » di 30 dec 2014, 16:03

Beste Sander,

Wat vervelend dat je je zo naar voelt. Het klinkt alsof je je veel zorgen maakt over verschillende dingen. Je bent zeker niet de enige die hierover nadenkt of bang is voor de dood. En dat je hierover nadenkt maakt je niet egoïstisch. Maar het is natuurlijk wel heel vervelend dat je hierdoor je zo somber voelt. Vooral ook omdat het iets is waar je nu dagelijks last van hebt. Of jij een fobie hebt of niet zou ik je niet zo kunnen vertellen aan de hand van wat je hebt getypt, daarvoor zul je echt een afspraak moeten maken bij een psycholoog. Ik denk ook dat dat een goede stap voor jou is om te nemen, niet eens zo zeer voor een diagnose, maar zodat je je hart kunt luchten en wat rust in je hoofd terug kunt vinden. Verder klinkt het alsof je depressieve gevoelens hebt, daar kan een psycholoog je ook mee helpen. Ook omdat je aangeeft het gevoel te hebben dat niemand je begrijpt, een psycholoog heeft hier meer verstand van en zal zich beter kunnen inleven. Misschien kun je even een kijkje nemen op https://www.psyned.nl , om te zien of er iemand bij jou in de buurt is die je aanspreekt. Dan kun je met hem of haar het gesprek aangaan om te zien hoe je je situatie kunt verbeteren. Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

Met vriendelijke groet,

Tessa
Psychologen Nederland
PsyNed

door lara123 » di 18 aug 2015, 18:12

hallo ik ben lara
ik denk dat ik astrofobie heb want het begon dit jaar een paar maanden geleden ik moet steeds aan de ruimte denken het blijft in mijn hoofd ik voel me verdrietig ik heb angst en ik voel me somber ik ben bang voor asteroïden die de Sade raken en vernietigen en ik heb last van hoofdpijn en slaap minder goed ik denk steeds over de ruimte zwarte gaten esteroïdes enz.. over de aarde alle mooie dingen die over een paar miljoen jaar weg zijn de zon weg de planeten weg. Ik krijg steeds meer angst over de dood ik Heb al een paar keer plaatjes gezien over de aarde die vernietigd wordt ik ben dus een bamg voor gevaren in de ruimte en de dood en ik moet er vaak aan denken als ik er te lang over nadenk voelt mijn dag slecht ik heb ook depressie dit was mijn verhaal groetjes lara
lara123

door Psycholoog Zaandam » ma 07 sep 2015, 11:16

Hoi Lara,

Wat vervelend dat je daarmee rondloopt. Als we iets voor je kunnen doen trek je aan de bel he?
Want hoewel je angst begrijpelijk is, beperkt het je zo te horen behoorlijk en dat kan niet de bedoeling zijn!

Groetjes,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog