Ik maak me continu zorgen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik maak me continu zorgen

door Aloha » di 12 jan 2016, 18:56

Hallo,

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen...
Ik heb altijd wel aanleg gehad tot piekeren, kan me problemen van mensen en de wereld om me heen erg aantrekken en vooral om onrecht kan ik heel boos en verdrietig worden. Ik heb een erg rijke fantasie en kan situaties erg opblazen in mijn hoofd. De meest dramatische situaties en gesprekken die nóóit zullen plaatsvinden hebben zich in mijn hoofd dan al tig keer afgespeeld.

Ook mijn eigen gezondheid is een constante bron van zorgen. Ieder pijntje is in mijn gedachten meteen kanker of een andere vreselijke ziekte. Het helpt daarbij niet dat ik een medische achtergrond heb en daardoor dus iets meer medische kennis heb dan gemiddeld.
Toen 8 jaar geleden ons eerste kindje dood werd geboren ben ik er een tijdlang van overtuigd geweest dat ik zelf ook snel zou overlijden. Ik zag mezelf gewoon niet oud worden. Ik heb daar toen over gesproken met een psycholoog die ik toen een paar keer heb gezien. Hij zei dat het een normale reactie was na zo'n traumatische gebeurtenis. Dat je je dan bewust wordt van je eigen kwetsbaarheid en sterfelijkheid.
Dat gevoel is inderdaad weer verdwenen, en ook het overlijden van ons zoontje heb ik een mooi plekje kunnen geven.
Daarna hebben we nog 3 kindjes gekregen. Nog een reden om me zorgen te maken: Zijn ze wel gezond? Zijn ze veilig? Doet niemand ze kwaad?

Nu zijn bovenstaande dingen geen dingen die me belemmeren in mijn dagelijks leven. We hebben het leuk en goed. Ik werk drie dagen in de week, heb een fijn sociaal leven, gelukkig huwelijk en we genieten en maken plannen voor de toekomst.

En toen werd het 13 november 2015; De aanslagen in Parijs. In een klap stond mijn wereld op zijn kop. Ik was bang, maar dan echt. Zag op straat overal mogelijke terroristen, liep met kloppend hart in de supermarkt omdat ik allemaal dingen hoorde die ik niet eerder had opgemerkt en in mijn hoofd speelden zich de meest gruwelijke situaties af. Een nare nachtmerrie die ik een weekje later had waarbij ik uit mijn eigen huis werd ontvoerd versterkte dat gevoel en ik kon het maar moeilijk van me afschudden.
Ik zag gijzelsituaties waar ik bij betrokken raakte, zocht overal naar de nooduitgang en heb me een tijdje niet op mijn gemak gevoeld in mijn eigen huis.
Gelukkig verdween ook dat gevoel weer na een paar weken maar sindsdien kan ik geen nieuwsbericht meer lezen zonder het weer op mezelf en ons gezin te betrekken. En ondanks dat ik gewoon nog met plezier door de dagen ga is er die constante zorg van "wat nou als..." op de achtergrond. En dan gaat die zorg vooral over dingen die anderen mij en mijn gezin aan zouden kunnen doen. Want ik ben bijvoorbeeld niet, of veel minder, bang dat we een verkeersongeluk zouden krijgen maar alle ellende en onrecht in de wereld doen me echt pijn. Weltschmerz noemen ze dat geloof ik?

Zou een psycholoog hier iets mee kunnen? Een einde maken aan mijn doemdenken? Dat ik niet alles op mezelf betrek en gewoon weer zorgeloos door het leven kan gaan?
Kan iemand me daar handvatten voor geven? Ik hoop het, want dan maak ik gisteren nog een afspraak! Ik wil mijn oude, zorgelozere, zelf weer zijn!
Aloha

Re: Ik maak me continu zorgen

door Psycholoog Zaandam » ma 18 jan 2016, 19:54

Hoi Aloha,

Jeetje wat ontzettend vervelend om je continu zorgen te maken. Uit je verhaal begrijp ik dat alles wat er gebeurd enorm binnenkomt en leidt tot angst en zorgen.
Wel ben ik er van overtuigd dat een psycholoog je inderdaad zou kunnen helpen. Of je al je zorgen kwijt raakt durf ik je niet te zeggen maar dat een heel groot deel van jouw doemdenken verminderd kan worden en dat je daarmee zorgelozer door het leven gaat staat voor mij als een paal boven water.

Op deze manier leven is niet fijn, niet voor jou en niet voor je gezin.
Ik hoop dat je snel de hulp vind om het allemaal wat lichter te maken.

Als we iets kunnen doen, trek aan de bel!

Groetjes,
Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog