Lichaam staat voortdurend onder stress

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Lichaam staat voortdurend onder stress

door Kwiebus » wo 25 nov 2015, 17:29

Hallo,

Graag wil ik hier mijn verhaal kwijt in de hoop dat iemand advies heeft of tips of dit herkend.
Jaren terug heb ik wel eens last gehad van een paniekaanval/angstaanval/hyperventilatie. Echter kon ik dit altijd heel goed onder de duim krijgen. Echter kreeg ik twee weken geleden een enorme aanval van angst en paniek. Ik slaap in de nacht wel goed word alleen wat vroeg wakker. De hele dag staat mijn lichaam onder stress/paniek/angst. Dit is al twee weken zo. Ik durf niet meer echt naar buiten, zit in de ziektewet en zie mijn vriendinnen nu ook niet. Woon gelukkig nog thuis en ben blij dat ik dus niet altijd alleen ben. In de loop van de middag en avond voel ik me altijd wat beter. Maar in de ochtend vraag ik me af hoe ik de dag door moet komen. Ik ben bij de huisarts geweest en heb citalopram gekregen en oxazepam indien nodig. Van de laatste wordt ik wel bijzonder rustig. Elke dag voelt het alsof het moeilijker word om de dag door te komen omdat ik zo paniekerig ben. Ik rook ook als een gek. Heb jong een ouder verloren en een moeilijke relatie gehad. Echter is mijn leven de laatste jaren heel stabiel waardoor ik dit ook heel onverwacht vind komen. Ik heb al aangeklopt bij het GGZ en een intake gehad maar er is een wachtlijst van vier weken. Op bepaalde momenten van de dag vraag ik me af hoe ik deze weken door moet komen en of het ooit nog goed met me komt? Dan ga ik op internet kijken en op symptomen zoeken en kan ik allerlei ernstige ziektes hebben. De huisarts heeft bloedonderzoek gedaan en daaruit bleek dat er ook een vitamine B12 tekort is. Ik ben de hele dag door moe n zou het liefst de hele dag slapen omdat ik dan niet bang en angstig ben, geen droge mond heb, mijn hart niet als een dolle tekeer gaat en ik dan tenminste warme voeten krijg die zijn zo ontzettend koud. Sommige momenten denk ik echt ik wil slapen en pas wakker worden als dit gevoel over is. Ik zou mezelf niets aan doen maar het gevoel van lang willen slapen is er af en toe wel zodat ik door dit gevoel heen slaap. Ik houdt dit gevoel niet nog een paar weken vol dat kan ik niet ik ben op en ik blijf maar piekeren. Ik heb momenteel nog geen handvaten om de dagen beter door te komen. Ik vraag me telkens af komt het goed gaat dit over? Heeft iemand tips of handvaten voor me?
Kwiebus

Re: Lichaam staat voortdurend onder stress

door Psycholoog Zaandam » di 01 dec 2015, 15:34

Hoi Kwiebus,

Wat ontzettend naar!! Helaas, is vier weken slapend doorbrengen niet echt een optie. Ik kan je overigens wel afraden om te veel te zoeken op internet want het voelt niet echt alsof je echt tot een oplossing komt maar jezelf alleen banger maakt.
Heb je al iets gekregen voor je vitamine B12 tekort?
Ik kan je aanraden om een dagschema te maken voor een week en je hier zo goed mogelijk aan te houden. Ook kan ik je aanraden om te proberen jezelf toch zover te krijgen (eventueel met iemand die je vertrouwd) om naar buiten te gaan en te bewegen.

Ik wens je heel veel succes en als we iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

door Kwiebus » di 01 dec 2015, 15:59

Beste Danielle,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu injecties voor de vitamine B12, heb dit ooit eerder gehad maar krijg nu een onderhoudskuur.
In overleg met de bedrijfsarts ben ik vanaf vandaag weer twee halve dagen gaan werken na drie weken thuis te zijn geweest. En het ging verrassend goed ben nu wel enorm moe. Ik merkte vanmorgen wel toen ik
Opstond ik me beter voelde dan dat ik tot 12 uur in bed blijf liggen. Helaas moet ik nog vier weken wachten voordat ik terecht kan vanwege wachtlijsten overal, dit vind ik wel moeilijk het liefst pakte ik het probleem nu gelijk aan. Na vandaag besef ik wel dat enige structuur me wel goed laat voelen al heb ik daar af en toe een oxazepam tablet voor nodig om rustig te blijven. Hopelijk kom ik ooit van dit gevoel af. Af en toe zie ik een lichtpuntje maar weet dat ik nog een weg te gaan heb! Inderdaad lees ik al
Twee dagen niet veel meer op internet. Het is heel naar om te lezen wat voor klachten mensen allemaal hebben, nergens lees je eens een succesverhaal over dat iemand weer helemaal beter is.
Bedankt voor je reactie.

Groetjes
Kwiebus

door Psycholoog Zaandam » wo 09 dec 2015, 10:16

Beste Kwiebus,

Dat kan heel goed kloppen, dat je je beter voelt als je er op tijd uitkomt... in recent onderzoek is namelijk naar voren gekomen dat als je langer dan 9 uur blijft liggen de afvalstoffen die je lichaam klaar zet om uit je lichaam te laten gaan weer worden opgenomen in je lichaam. Dat helpt nu niet bepaald bij je beter voelen. Ik kan je inderdaad aanraden om een weekschema te maken en er zo een beetje regelmaat in te brengen.
Je hebt inderdaad nog wel een weg te gaan, sorry ik kan het niet mooier maken.
Meestal worden de succesverhalen ook niet echt gedeeld.... maar daar ga jij vast verandering in brengen!

Ik wens je heel veel succes en nogmaals als we iets voor je kunnen doen, trek aan de bel!

Groetjes,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog