Laatste poging, ik wil graag gelukkig en beter worden

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Laatste poging, ik wil graag gelukkig en beter worden

door NoFear » di 16 okt 2012, 12:27

Ik heb eigenlijk niet eens de kracht om dit stukje te schrijven, om weer uit te leggen wat het is om dag en nacht te worstelen, om proberen nog het positieve te zien. Het is niet dat ik dood wil (gelukkig ben ik ook heel bang om dood te gaan), maar een gelukkig leven is het ook niet.
Ik heb alles al ondernomen om beter te worden. Ongeveer alle alternatieve therapie√ęn, GGZ, Angstkliniek etc. en eigenlijk het basisprincipe is: Angst is niet re√ęl, probeer gewoon te doen wat je (moet) wilt doen, en dan zal de angst vanzelf zakken.
Ik merk ook dat je op een gegeven moment niet meer serieus genomen wordt, want volgens de Psycholoog van de GGZ: "Je kan niet eeuwig pati√ęnt blijven". Kijk, op het moment dat je bij hun de kamer binnenkomt, ben jij dossiernr. 112, ze kennen je, denken met je mee (althans dat hoop ik), daarna neem je na een half uur (waarom zit een psycholoog altijd met een schuin oog naar die klok te kijken) afscheid. Hij loopt lekker naar de kantine, gaat uit zijn rol, en gaat gezellig met zijn collega's een beetje over koetjes en kalfjes praten. En ik snap dat ook wel, hij is tenslotte geen ervaringsdeskundige, maar iemand die de juiste antwoorden heeft gegeven op zijn examen, die hij netjes uit zijn boek heeft gehaald. En het is niet iemand, die jaren achter elkaar in de pijn heeft gezeten en weet hoe het is om dag en nacht alert te zijn, bang zijn voor alles, bang om gek te worden, bang om op een dag wakker (mits hij uberhaupt geslapen heeft) en denken: 'Ik wil niet meer, ik ben op, ik wil eeuwig slapen en niks meer voelen, geen kou, geen hitte, geen jeuk, geen pijn, geen eenzaamheid'.
Zelfs nu ik dit aan het typen, gaan de helft van mijn gedachten over dat het niet goed voor me is om achter de computer te zitten, slecht voor mijn ogen, slecht voor mijn rug, nek, schouders, hoofd. Vorige week was het bijna zover, dat ik eigenlijk niet meer op wilde staan vanuit mijn bed, net 2 paracetamol achterover gegooid, inclusief rustgevende druppels en antispierpijncreme (alles aan doen om me ook niet lichamelijk slecht te voelen). Als ik nu blijf liggen, zal ik mss nergens last van hebben, heeft niemand verwachtingen van mij..
Een thema van mij is ook eenzaamheid en verlatingsangst. Jarenlang heb ik er alles aangedaan om mijn vrouw bij me te houden, want zonder haar zou ik instorten, heeft het leven geen zin, kan ik niet meer. Welnu ik leef nog (dat is het positieve), maar ik ben haar na 18 jaar KWIJT. Nee, zeiden de psychologen, als je ze meer vrijlaat, dan zal je zien, dat ze naar je toekomt..Nu zit ik hier alleen en eenzaam en is het dus toch uitgekomen, wat ik altijd voorzien had, ze is weg. Ik heb haar op een gegeven moment alle vrijheid gegeven en daarvan heeft ze geproefd en gedacht: 'Ja, dat is wat ik wil, niet bij iemand blijven die zo in het leven staat, heel hard werkt om beter te worden, nee, ik wil zonder hem verder. Wat was het ook alweer: 'In voor- en tegenspoed!'. 'Ja, Harold, we zijn niet gelukkig met elkaar, het is beter dat we ieder onze eigen kant opgaan, zodat we beiden weer gelukkig kunnen worden', Ja juist, dat is één van ons twee inderdaad gelukt. Het verscheurd me van binnen, eenzaamheid doet pijn.
Maar laat ik maar ophouden met deze klaagzang. Ergens in mij zit toch een persoon die graag wil geloven, dat het nog goed moet kunnen komen, die schreeuwt om: "Help me", "Ik wil gelukkig worden en beter worden", maar wie en wat kan me daarin nog helpen..
Ik wens iedereen sterkte die dit of een gedeelte herkend en hopelijk zal je vinden, wat je zal helpen om hier doorheen te komen. No Fear...

Harold

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Deventer? Kijk dan even op: Psycholoog Deventer
NoFear

Re: Laatste poging, ik wil graag gelukkig en beter worden

door Psycholoog Delft » za 20 okt 2012, 15:09

Hallo Harold,

Wat jammer dat je al zoveel hebt geprobeerd en dat niets heeft geholpen. En dat je ondanks alles nog hoop hebt dat je beter wordt.

Angst kan je leven enorm beinvloeden en je letterlijk verlammen en zeer veel energie kosten. Dan lees ik ook bij jou, je voelt je machteloos.

Over de psycholoog waarover je schrijft, ik lees dat je voelde dat hij er niet helemaal voor je was. Dat hij naar de klok keek. Als je je niet een nummer wilt voelen moet je op zoek gaan naar een instantie waar je dat niet bent. Vele zelfstandig werkende psychologen werken heel persoonlijk.
Daarnaast zou ik heel goed gaan kijken wie er bij je past. Je mag gerust een aantal psychologen bezoeken en degene kiezen bij wie je het beste gevoel hebt. Want daar gaat het om dat je het gevoel hebt dat die persoon aan de andere kant er helemaal voor jou is.

Misschien moet je wat dieper gaan, schematherapie zou kunnen of psychoanalyse.

Daarnaast lees ik dat je huwelijk is beeindigd en dat zij verder gaat. En jij eenzaam bent. Het lijkt me dat dit een groot verdriet is wat je een plek moet geven. Neem hier de tijd voor.

Ik wens je succes bij je zoektocht en mocht je vastlopen ga dan vooral naar de huisarts.

Met vriendelijke groet
Psycholoog Delft
Psycholoog Delft

Re: Laatste poging, ik wil graag gelukkig en beter worden

door Zadnica » do 10 sep 2020, 23:21

Dit is een erg koele richting-ik doe het zelf al heel lang! Ik hoop dat instrument voor kwaliteitsborging u ook https://fortegrp.com/11-popular-software-testing-tools doe waar je van houdt, zelfs als het nieuw is. Laat alles goed komen! Succes met je nieuwe baan.
Zadnica

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog