Ik kan niet meer normaal een gesprek voeren!

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Ik kan niet meer normaal een gesprek voeren!

door Man28 » vr 27 mei 2011, 14:21

Ik heb een probleem. En dat probleem lijkt alsmaar groter te worden.

Het lijkt ook opeens te zijn ontstaan. Ik was altijd wel een beetje verlegen en voor groepen heb ik nooit durven spreken, maar daar was altijd heel goed mee te leven.

Sinds een half jaar tot een jaar kan ik echt niet meer normaal functioneren. Ik kan bijna geen gesprekken meer voeren of het gevoel bekruipt me dat ik weg moet, uit het gesprek, de aandacht afleiden naar iets anders. Met mn handen aan mn gezicht friemelen, hand in mn nek doen of armen over elkaar wil wel een beetje helpen om te kunnen blijven staan en niet weg te rennen.

Het gevoel overkomt me dat ik denk dat mn mond gaat trillen en er ontstaat een grote spanning in mn nek en ik word zeer nerveus.

Nu is het probleem dat ik weet dat ik deze gevoelens al ga krijgen wanneer ik op weg ben naar een gelegenheid waar het zou kunnen gebeuren. En dan gebeurt het dus ook.

Het overkomt me wanneer ik op een feest ben waar ik niemand ken, maar tegenwoordig ook op feestjes waar zelfs mijn beste vrienden zijn, die me accepteren zoals ik ben en al 15 jaar ken, Zelfs bij hun gebeurt het nu!
Bij 1 op 1 gesprekken heb ik er last van terwijl je toch gewoon normaal zou moeten kunnen communiceren met een ander persoon? Ik kan niet meer normaal een gesprek voeren omdat ik het woord niet durf te nemen omdat dan waarschijnlijk ik zo'n stomme aanval krijg.
Als ik me aan iemand moet voorstellen, zit mn hart alweer in mn keel.

Zo erg was dat vroeger allemaal niet. Ik kon wel zenuwachtig zijn, maar was daar ook zo weer van af.

Ik weet niet wat het is, een paniekaanval? Extreme onzekerheid? Verlegenheid? Sociale fobie?

Er zit zoveel spanning op en die komt er dan blijkbaar uit. Ik weet wel dat ik er weer overheen kan komen, maar op dit moment lukt het me niet.

Ik durf bijna niks meer te doen. Ik doe het nog steeds omdat ik vind dat het moet, maar ik word er niet vrolijker van.
Ik heb gelukkig nog wel het idee dat niemand het merkt of gemerkt heeft, maar dat gaat natuurlijk niet lang goed zo..
Alvast bedankt voor het lezen.

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Schiedam? Kijk dan even op: Psycholoog Schiedam
Man28

Re: Ik kan niet meer normaal een gesprek voeren!

door Therapie Utrecht » wo 01 jun 2011, 17:57

Beste Man, ik begrijp dat dit een groot probleem is voor je. Je schrijft dat je voorheen het lastig vond om in grote groepen te spreken. Geloof me, dat is voor veel mensen heel lastig. Het is normaal dat je daar zenuwachtig voor bent. Meeste mensen doen dit ook niet elke dag. Je schrijft dat je sinds een half jaar angstig bent om te praten omdat je denkt dat je mond gaat trillen als je met mensen praat. Je hebt dat een keer meegemaakt en elke keer dat je weer moet gaan praten koppel je dit aan trillen, weg willen enz. Angst voor de angst waardoor het juist gebeurd. Naar mijn idee heb je last van trilangst en spreek angst. Je kunt hier zeker iets aan doen. Het be√Įnvloed je leven dusdanig dat je er goed aan zou doen om cognitieve gedragstherapie te doen bij een angstpsycholoog. Ook mind tuning, zou kunnen helpen.

Ik wens je heel veel succes

groeten Marion
Therapie Utrecht
Therapie Utrecht

Re: Ik kan niet meer normaal een gesprek voeren!

door MadelineBolton » wo 18 maart 2020, 08:32

A sound nature of the team is invited to the individuals. The perfection of the best resume writing service designed for the fulfillment of the goals. The momentum is deflected for humans. The weight is done for humans. The quantum is filed for the help of the individuals.
MadelineBolton

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog