Hoe omgaan met de angst van mijn vriend

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe omgaan met de angst van mijn vriend

door Elske » za 26 mei 2018, 14:48

Hoi,

Mijn vriend heeft al geruime tijd een gegeneraliseerde angstoornis en rijangst met dwanghandelingen. Hij is onder behandeling van een psycholoog nu 6 maanden. Tot nu toe is er helaas niet veel verbetering. Onze kinderen en ikzelf zijn radeloos aan het worden. Ik weet nog steeds niet hoe ik hier het beste mee om moet gaan.

Hij zoekt continue bevestiging. Zo is hij als de dood dat hij een keer een Iemand overrijdt, daarom rijdt het mij een Dash camera in de auto. Bij thuiskomst kijkt hij de beelden terug, maar dat is niet genoeg. Pas als ik ze ook zie en zeg dat er echt niets gebeurd is is hij pas weer rustig. Zo ook bij het weggooien van het vuilnis hij vraagt dan aan mij:‚ÄĚ er kan echt niets ergs bij het vuilnis zitten he?‚ÄĚ. Ik moet dan zeggen dat het onzin is om daar √ľberhaupt over na te denken en de mate van zekerheid waarmee ik dat weet doorgeven. Voor minder dan 1000 % is hij niet tevreden.

Mijn vraag is: mijn vriend zegt dat het goed is dat ik die antwoorden geef, zo kan hij zich aan iemand normaals spiegelen. Maar ik vraag me af of ik geen dwanghandeling ben geworden.

Eigenlijk vind ik dat de psycholoog van mijn vriend hier antwoord op moet geven, maar die wil ivm de privacy de zaak van mijn vriend niet met mij bespreken helaas. Ik hoop dat jullie hier een antwoord op hebben.

Met vriendelijke groet, Elske.
Elske

Re: Hoe omgaan met de angst van mijn vriend

door Team Psyned » ma 16 jul 2018, 13:21

Beste Elske,

Wat vervelend om te lezen dat je vriend al geruime tijd hiermee kampt. Het gaat over een angststoornis en daarnaast o.a. rijangst met dwanghandelingen. Is er in het verleden iets voorgevallen waardoor dit specifiek is ontstaan? Wellicht kunnen jullie hier samen over praten. Ik begrijp dat jullie op dit moment vast lopen.

Je geeft aan dat jouw vriend continue bevestiging zoekt. Het kan vaak helpen om niet mee te gaan in zijn dwangstoornis. Dit helpt hem om meer te gaan vertrouwen op zijn eigen beeldvorming. Hopelijk ziet jou partner in dat jij hem hierdoor nog meer 'helpt' in de weg naar herstel. Het is wel belangrijk om hem te blijven ondersteunen, maar denk vooral aan jezelf. Je moet er niet zelf aan onderdoor gaan.

Het klopt inderdaad dat de psycholoog van jouw partner niks mag zeggen vanwege privacy redenen. We kunnen daar niks aan veranderen. Wellicht dat je het prettig vindt om zelf langs een psycholoog te gaan en over deze situatie te praten. De psycholoog kan jou ook handvatten geven over hoe je hier mee om kan gaan.

Het is een lastige situatie waar in je zit. Blijf aan jezelf denken en ga voor je doelen.
Mocht je ge√Įnteresseerd zijn in het zoeken naar een psycholoog voor jezelf, wil ik je graag helpen!

Je kan me bereiken op 085 401 47 21 of neem een kijkje op Psyned.nl

Ik wens je veel succes!

Hartelijke groet,
Team PsyNed (Melissa)
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog