Hoe moet ik omgaan met mijn verlatingsangst?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe moet ik omgaan met mijn verlatingsangst?

door Smurfjes » di 14 jul 2015, 20:25

Hallo, ik heb enorm last van verlatingsangst, dit is eigenlijk al ontstaan in mijn vroegste jeugd doordat ik geadopteerd ben.
nu na meerdere mislukte langdurige relaties, merk ik dat het weet heel erg opspeelt. ik ben nog woonachtig bij me ex op dit moment, wast geen ideale situatie is, maar merk dat ik weer heel sterk het gevoel krijg van verlaten worden.

hoe kan ik hier mee omgaan?

groetjes
Smurfjes

Re: Hoe moet ik omgaan met mijn verlatingsangst?

door PsycholoogDenHaag » di 01 sep 2015, 09:10

Hoi Smurfjes,

Ten eerste mijn excuses voor de late reactie. Hopelijk kun je hier nog wat mee. Wat naar dat je zo'n last hebt van verlatingsangst. Ik begrijp dat je huidige situatie niet ideaal is, dus heel goed van je dat je hier hulp bij vraagt.

Verlatingsangst kan zich op veel verschillende manieren uiten. Het is hierdoor lastig om je via dit kanaal een goed passen advies te geven over hoe je hiermee het beste om kunt gaan.

Mijn tip is dus eigenlijk om met een therapeut bij jou in de buurt te gaan praten. Deze kan het specifiek met jou over jou situatie hebben en er zijn verschillende therapie√ęn tegen verlatingsangst die over het algemeen goed werken.

Daarnaast zijn er wel nog een aantal kleine dingen die je alvast een duwtje in de goede richting kunnen geven. Zo is het belangrijk om ten alle tijden tijdens je relatie goed te communiceren met je partner. Bedenk voor jezelf ook hoe je gevoel van verlatingsangst verminderd kan worden, zijn er bepaalde situaties waarop het juist goed gaat en je deze gevoelens niet hebt? Wanneer voel je je het prettigst? Kijk of je deze momenten vaker kunt inplannen.
Probeer ook binnen je relatie positieve en leuke ervaringen op te bouwen waardoor het vertrouwen in elkaar en in de relatie groeit. Bedenk daarbij waarvan jij vertrouwen krijgt en overleg dit met je partner.
Probeer ook eens om je negatieve gedachten die bij je omhoog komen op dat moment aan te pakken. Vraag je af of de gedachten wel terecht zijn? Waarom je dat denkt? Is dat op waarheid berust? Zou je er andersom ook zo over denken?
Als laatste punt kun je proberen je bewust te worden van negatieve patronen waar je misschien in vast zit. Wanneer is het het ergst? Kun je hier iets mee? Wat zou die erge momenten minder maken?

Ik hoop dat je hiermee een stap in de goede richting kunt zetten!

Met vriendelijke groet,

Suzanne
PsycholoogDenHaag

door Smurfjes » di 01 sep 2015, 10:04

dank je wel voor je antwoord

mijn situatie is inmiddels wat veranderd, ik ben weg bij me ex en nu in de scheidingsprocedure, zelf woonachtig via vrouwenopvang en loop nu tegen heel veel aan buiten mijn verlatingsangt.
er is heel veel angst en paniek op dit moment
Smurfjes

door Psycholoog Zaandam » ma 07 sep 2015, 11:20

Hoi Smurfjes,

Jeetje dat zijn inderdaad nog eens veranderingen. Ik wilde je even laten weten dat ik je berichtje gelezen heb.
Wat vervelend dat er nu nog meer dingen zijn waar je tegenaan loopt.
Ik weet zeker dat een psycholoog uit je buurt je kan helpen al is het maar om je een duwtje in de juiste richting te geven.

Ik wens je heel veel sterkte!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog