Hoe ga ik om met mijn ontwijkende persoonlijkheidsstoornis?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe ga ik om met mijn ontwijkende persoonlijkheidsstoornis?

door sandertje » do 11 jun 2015, 20:04

Mijn naam is Mike en ik ben 25 jaar.
Een aantal jaren geleden is bij mij de ontwijkende persoonlijkheidsstoornis vastgesteld. Tijdens mijn behandeling bij een psycholoog heb ik langzaam voortgang geboekt. Ik ben lid geworden van een voetbalvereniging en heb aan mijn studie 2/3 goede vrienden overgehouden. Toch heb ik het gevoel stil te staan in mijn leven. Met name nu de vakanties eraan komen en mijn dagelijkse patroon wegvalt, valt dit op.
Problemen waar ik tegenaan loop:

-Zelf wil ik graag een vriendin. Wanneer ik op Tinder een gesprek begin, kap ik dit alleen na een aantal dagen weer af. Ik ben bang voor een negatief oordeel, de spanning loopt bij mij op en ik zeg op een gegeven moment maar niks meer.
-Verder wil ik graag een eigen bedrijf beginnen, maar angst voor afwijzing houd me hierin tegen. Ook solliciteren vind ik lastig, uit angst voor afwijzingen.
-Ik wil het contact met mijn teamgenoten verbeteren. Na afloop een biertje drinken vind ik hartstikke gezellig (totaal geen angst), maar het initiatief nemen om buiten het voetbal af te spreken vind ik doodeng.

Sporadisch heb ik een dag dat het bijv. lukt om leuke gesprekken te voeren met vrouwen en een mooi plan te schrijven voor mijn bedrijf. Uiteindelijk neemt de volgende dag mijn angst/twijfel toe en neem ik de komende weken/maanden geen initiatief meer. Dit werkt heel deprimerend.

Het is voor mij praktisch niet haalbaar om me opnieuw bij een psycholoog in te schrijven. Zelf zit ik er wel aan te denken om als ‘’stok achter de deur’’ een soort van TO DO list bij te houden. Zijn er hier mensen die andere tips hebben?
sandertje

Re: Hoe ga ik om met mijn ontwijkende persoonlijkheidsstoornis

door Psycholoog Zaandam » ma 15 jun 2015, 06:54

Hoi Mike,

Wat vervelend, ja ik kan me voorstellen dat je het gevoel hebt stil te staan. De angst lijkt je er van te weerhouden stappen te nemen. Je geeft aan dat het praktisch onmogelijk is om je opnieuw bij een psycholoog in te schrijven, toch denk ik dat als je er wel kans toe zou zien, je stappen kunt maken.

Een to-do lijst is inderdaad een mooie stok achter de deur.
Ook zou je je eens kunnen verdiepen in de angsten en nagaan in hoeverre ze echt reëel zijn ook daarbij kun je hulp krijgen!

Ik hoop dat je snel van het gevoel van vastlopen af komt en je dromen waar kan maken!

Succes,
Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog