Hoe ga ik om met mijn dwanggedachten?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe ga ik om met mijn dwanggedachten?

door Essieg » ma 23 mei 2016, 12:01

Hallo,

Onlangs heb ik de diagnose burn out/ chronische stress en dit uit zich in dwanggedachten.Ik ben in behandeling bij een psycholoog,en probeer haar ' trucjes' om hiermee om te gaan echt, maar iedere andere tip is van harte welkom. Ik ben erg gefixeerd op mijn cv-ketel/ snoeren en gaskraan in voorraadkast. Ik vraag me continue af of dit wel goed is terwijl ik weet dat het goed is.Ik controleer in mijn huis of dit alles goed is. Dit is het geval, maar als ik later dan wegga, dan probeer ik het beeld van mijn controle voor me te halen om nogmaals bevestiging te krijgen dat het goed is en dat beeld komt natuurlijk nooit 100% terug zoals het was. Dit beeld verandert continue en dat maakt me onzeker. Dan vraag ik me af of het echt goed is. Ik weet dat het gedachten zijn, dat die komen en gaan.Dat deze gedachten de werkelijkheid niet be√Įnvloeden, maar waarom voelt dat dan niet zo. Zodra ik weer zo'n beeld voel komen, probeer ik of afleiding te zoeken,positief te denken, het te accepteren, het los te laten, mezelf op te peppen dat het maar gedachten zijn enz. enz.. Ik weet dat ik het moet loslaten, maar iets in mijn hoofd laat die beelden elke keer terugkomen voor bevestiging. Ik word er doodmoe van en weet soms niet meer hoe ik hier mee om moet gaan. Zijn er andere tips die ik kan toepassen.

Met vriendelijke groeten Esther
Essieg

Re: Hoe ga ik om met mijn dwanggedachten?

door isjeee24 » zo 24 jul 2016, 07:42

Hallo esther.
ik heb precies hetzelfde en word alleen maar erger.
Wanneer ik het niet doe omdat ik weet dat het geen realiteit is duurt het niet lang voor ik zo onrustig word dat ik mezelf heb overtuigd dat er nu dus iets mis gaat.
Ik adviseer je om te onderzoeken waar je dwang vandaan komt. wat probeer je ermee te bereiken.
dat moet je gaan verwerken en dan pas kun je verder.
Ik ben er nog lang niet want kan de stap niet nemen omdat ik dan weet dat ik mijn rituelen niet meer mag uitvoeren.
isjeee24

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog