Hoe om te gaan met partner met ernstige faalangst?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe om te gaan met partner met ernstige faalangst?

door njm » ma 10 okt 2016, 10:05

Mijn partner heeft een ernstige vorm van faalangst die zich met name tijdens zijn studie uit. Ik probeer altijd ondersteunend te zijn en hem te helpen, maar het is soms zo moeilijk. Ik weet soms gewoon echt niet meer wat ik moet doen en ik voel me er machteloos door.

Op het moment zit mijn partner in het laatste jaar van zijn studie en hij is dus bijna klaar. Maar elke keer als er een tentamen aan komt dan is het mis. Hij is dagen bezig met studeren en krijgt paniekaanvallen. Tijdens de tentamens klapt hij dicht en heeft 3 of 4 hertentamens nodig om het te halen. In het begin dacht ik dat de studie te hoog gegrepen was voor hem, maar bij al het andere werk wat hij doet krijgt hij erg hoge cijfers. Zijn mentor heeft hem geholpen om een offici√ęle melding van faalangst te krijgen waardoor hij in een aparte ruimte tentamen mag doen, ook krijgt hij meer tijd. Dit helpt eigenlijk niet en hij blijft paniekerig.

Voor de zomer hebben we het zover weten te krijgen dat hij een tentamen mondeling mocht doen en dat had erg veel succes, hij had een 9! Maar nu heeft hij bij een vak elke week een soort proeftentamen waar hij er maar 2 van niet mag halen. Vanochtend heeft hij zijn tweede proeftentamen niet gehaald dus moet hij stoppen. Dit is een vak wat een half jaar duurt en wat nodig is voor zijn afstuderen. Hij doet het hartstikke goed in het vak verder, maar hij klapt gewoon telkens dicht.

En dan heb ik hem weer in zak en as aan de telefoon en ik weet niet meer wat ik moet zeggen. Na al die jaren van motiveren en proberen hem te helpen weet ik het niet meer. Ik heb tegen hem gezegd dat hij nu echt iets moet doen aan dit probleem, het uit de weg gaan door mondelingen te gaan doen, extra tijd te krijgen, een aparte ruimte te regelen, enz... lost niets op. Dat houdt het probleem denk ik alleen maar in stand. Ik heb hem gezegd dat hij nu écht een keer met een psycholoog moet gaan praten om hulp te krijgen omdat het druk op onze relatie zet.

Daar bij komt ook dat hij zijn studie echt moet afmaken. Hij werkt al in de sector waar hij voor studeert en hij gewoon het papiertje nodig waar op staat dat hij mag doen wat hij al doet. Dat maakt het nog idioter. Hij doet al lang het werk waar hij voor aan het studeren is, en met succes, des te meer het bewijs dat het echt niet ligt aan dat hij het niet kan. Maar helpt als nog niet.

Ik zit dus met mijn handen in het haar en ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Dus mijn vraag: hoe ga ik hier mee om?

Bij voorbaat dank,
Johan
njm

Re: Hoe om te gaan met partner met ernstige faalangst?

door Psycholoog Zaandam » ma 07 nov 2016, 10:35

Beste Johan,

Jeetje wat een ontzettend vervelende situatie voor zowel u als uw partner!
Hoe reageert uw partner op uw suggestie om hulp te zoeken bij een psycholoog?
Want ik denk inderdaad dat een psycholoog hem verder zou kunnen helpen om dit onder controle te krijgen.

Voor u zelf kan ik u alleen aanraden geduld te hebben, hij zal er klaar voor moeten zijn om hulp te aanvaarden. Tot die tijd kunt u hem misschien vragen hoe hij zou willen dat u met de situatie omgaat. Misschien zitten daar nog mogelijkheden bij die hem zouden helpen om minder druk te ervaren.

Ik wens u en uw partner veel succes en trek gerust aan de bel om de hulp te krijgen die u zoekt!

Met vriendelijke groet,

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog