Hoe om te gaan met angst voor onweer?

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hoe om te gaan met angst voor onweer?

door Talle » do 07 mei 2015, 10:45

Ik ben een 46-jarige vrouw die al heel haar leven kampt met een onweerfobie.
Met het ouder worden is het enkel erger geworden. Toen ik alleen woonde kroop ik bij de minste flits of donder een kast in en bleef daar uren zitten tot ik zeker was dat het over was.
Nu kruip ik in de zetel in een bolleke , hoofd naar beneden en oren dicht geknepen , kussen over het hoofd.... omdat ik geen kast bezit waar ik in kan. Of ik ga naar de slaapkamer , rolluik naar beneden, alle lichten aan, muziek goed hard.... Graag wil ik hier vanaf raken maar weet niet hoe. Mijn man houdt juist van onweer en gaat buiten wat staan kijken! Zijn er nergens geen lezingen, cursussen of dergerlijke over onweer om het beter te begrijpen? Ervaringen van anderen ook welkom, tips, suggesties???? Graag.
Talle

Re: Hoe om te gaan met angst voor onweer?

door Psycholoog Zaandam » di 12 mei 2015, 18:07

Beste Talle,

Wat ontzettend vervelend! Heeft u al onderzoek gedaan naar onweer en mee gekeken met uw man?
Er is wel informatie over onweer en de behandeling van angst voorhanden. Zowel EMDR als gedragstherapie wordt ingezet in de behandeling, mocht u hierover meer informatie wensen dan horen we dat graag!

Heel veel succes!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog