Hevige stressreactie op nieuwe baan

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Hevige stressreactie op nieuwe baan

door tafelstoel » di 05 mei 2015, 13:57

Hallo

Even kort mijn situatie uitleggen. Ik ben 25 jaar, afgestudeerd en ongeveer 7 maanden gezocht naar werk.
Deze week begonnen op mijn nieuw werk maar helemaal niet hartelijk ontvangen. Ook de collega's negeren mij en laten mij zowat aan mijn lot over. Tonen totaal geen interesse en zeggen niets buiten wat er van mij verwacht wordt. Ik ging met goede moed en positief ingesteld maandag naar mijn nieuwe job, maar toen ik thuiskwam kon ik mijn tranen niet meer bedwingen. Alles was heel overweldigend, hun manier van werken sprak mij helemaal niet aan. De taakbeschrijving klopt niet echt met wat ze verteld hadden. Die avond niet kunnen stoppen met huilen. Ik voelde mij helemaal alleen, mijn controle was weg, mijn routine, ik voel mij niet thuis. Vandaag opgestaan en moest weer direct huilen vanaf ik dacht dat ik bijna moest vertrekken. Niets kunnen eten, uitslag op mijn lichaam van de stress, overgeven, diarree, noem maar op... Eenmaal daar moest ik steeds mijn tranen bedwingen. Ik denk alleen maar, zat ik maar thuis in mijn vertrouwde omgeving. Met een smoes heb ik toestemming gevraagd om naar huis te gaan. Ook de hele weg naar huis zitten huilen. Nu sta ik op het punt om mijn ontslag in te dienen en ik voel mij kalmer worden.

Ik heb dit nog nooit zo erg meegemaakt en snap niet wat er aan de hand is. Vroeger had ik het wel steeds moeilijk met veranderingen enzovoort... Maar op mijn vorig werk ( in de zelfde sector) werd ik zo goed ontvangen en gerespecteerd dat ik zo'n gevoelens nooit heb gevoeld toen. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik voel dat ik dit niet aan kan en ik weet helemaal niet hoe dat komt.
Iemand die dit herkend?
tafelstoel

Re: Hevige stressreactie op nieuwe baan

door Psycholoog Zaandam » ma 11 mei 2015, 11:00

Hoi tafelstoel,

Wat een ontzettend nare situatie!! Eerst al een tijd zoeken en dan ergens komen waar je je niet lekker op je plek voelt. Heb je hier al over gesproken? Want zeker als de taakomschrijving niet aansluit bij wat je zou moeten doen is dat wel iets om te bespreken.
Dit klinkt niet echt als een houdbare situatie. Ik raad je aan eens rustig de voors en tegens op papier te zetten en na te gaan of en hoe de situatie op het werk het beste verandert kan worden.

Als we je ergens mee kunnen helpen, trek aan de bel!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog