Gegeneraliseerde angststoornis

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Gegeneraliseerde angststoornis

door CdeJager » vr 31 maart 2017, 13:12

Ik heb al een tijd last van angst die niet te plaatsen is.

Dit is begonnen sinds ik ben gestart met een nieuwe opleiding, deze opleiding vind ik wel erg leuk.
Mijn week ziet er zo uit: Ma t/m Do zit ik op school en vrijdag en zaterdag heb ik stage.

Met het naar school gaan heb ik vrijwel geen angstgevoelens, met stage is dit een heel ander verhaal.

Het moment dat ik vrijdagochtend naar stage moet krijg ik een soort paniekaanval (dit geldt ook voor de zaterdag), ik word erg nerveus (misselijk, hartkloppingen, diarree etc.) en daarnaast barst ik ook nog eens in tranen uit. Op zo een moment voel ik me machteloos en 9/10 keer zeg ik stage daardoor af. Ik heb een tijdje geprobeerd om door te zetten en gewoon te gaan, maar tevergeefs het gevoel blijft en het lijkt alleen maar heftiger te worden. Doordat mijn maag zich 3x omdraait, is mijn eetlust op dit soort dagen ook veel minder, uit stress eet ik geen ontbijt en lunch ik minimaal.

Ik heb door dit probleem mijn eerste 2 stageplekken op moeten geven, dit waren erg grote bedrijven. Ik loop nu bij een kleiner bedrijf. Ik ben bang dat ik door deze angststoornis mijn stage-uren niet haal en daardoor niet over ga naar het volgende jaar. Dit vormt ook weer een angst.

Met kleine dingen zoals uit eten gaan, boodschappen doen, afspreken met vriendinnen, voelt allemaal als een grote last en ik kan er geen plezier uithalen. Ik word hierbij ook nerveus, alleen verschilt deze nervositeit per activiteit.

Nu vraag ik me af wat hier tegen helpt?

PS: ik ben 2x naar een psychologe geweest, het praten gaf mij een positiever gevoel maar veranderde niets aan de angst. Het was alleen op korte termijn dat het hielp.
CdeJager

Re: Gegeneraliseerde angststoornis

door Team Psyned » ma 10 apr 2017, 13:02

Beste CdeJager,

Wat ik me meteen afvraag is hoe vaak je bij de psycholoog bent geweest. Vaak moet je aan het begin van een behandeling namelijk inderdaad veel praten (om erachter te komen wat je angst triggert en soms wil je weten waar het vandaan komt. De therapievorm waar angstklachten goed op reageren is cognitieve gedragstherapie. Als jij met jouw psycholoog alleen gesproken hebt, maar je hebt bijvoorbeeld geen huiswerkopdrachten meegekregen, kan ik mij voorstellen dat dit niet voldoende is geweest.

Je moet tenslotte het geleerde dan nog wel in de praktijk brengen! Dat is waarom cognitieve therapie (Waarom ben je bang? Ben je wel terecht bang/onzeker?) gecombineerd wordt met gedragtherapie (bijvoorbeeld 'ik ga volgende week 3x tijdens een vergadering iets inbrengen in plaats van mijn mond houden').

Als je jouw therapie hierin niet echt herkent, is het zeker de moeite waard nog eens te kijken of je een CGT therapeut kunt vinden. Zeker als je merkt dat het je functioneren zodanig be√Įnvloed dat je je stage niet kunt halen en jezelf niet kunt zijn. Het probleem met angst is dat, wanneer je het niet te lijf gaat, de angst eigenlijk altijd groter wordt.

Ik hoop dat je de psycholoog nog een kans wil geven!

Hartelijke groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog