Extreme angsten

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Extreme angsten

door Mamalyl » ma 16 okt 2017, 22:32

Hallo,

Ik heb een ingewikkelde situatie en vraag, maar zal proberen het kort te houden.

Ruim 7 jaar geleden heb ik onverwacht een prachtige zoon mogen ontvangen met mijn nu ex-man. We zijn in die tijd ook getrouwd. Alles leek koek en ei met mijn ex, tot de verantwoordelijkheden kwamen die hij totaal niet aan kon. Hij blowde ontzettend veel, werd erg agressief, speelde hele psychische spelletjes met mij, vernederde me, vertelde elke dag hor dik en lelijk ik was tot het moment dat ik het niet meer aankon en alles helemaal mis ging. Hij bedreigde me met mijn zoon in de auto, en toen heb in gezegd dat ik moest nadenken omdat het niet oké was. Toen werd hij woest. Wachtte me op op mijn werk, stond bij mijn ouders tegen de voordeur te schoppen. We zijn toen (gelukkig) ook aardig vlot gescheiden maar hebben t nadat hij zon spijt had en alles beter zou doen nog een tijdje geprobeerd. Ik woon in Midden Nl en hij in Noord dus ik en Mn zoon gingen regelmatig op en neer het weekend met de trein.. eigenlijk deed ik dit alleen om de goede vrede voor Mn zoon te bewaren en Mn ex rustig te houden want ik was altijd erg bang voor hem. Nooit was iets goed, hij trok aan Mn haren, schreeuwde met Mn zoon erbij, schold me in het bijzijn van anderen op straat helemaal verrot, hij goot een blikje frisdrank over me heen, of nam sochends Om 06:00 de dekens van ons mee in de auto naar zn werk als 'straf' zodat ik niet meer kon gaan slapen als hij snachts niet kon slapen doordat bijv. Mn zoon huilde (die was toen 1 a 2jaar)
Tot ik merkte dat hij duidelijk ook vreemd ging en toen was het voor mij klaar en was mijn energie op. Ik zei dat ik niet meer zou komen de weekenden en dat we een omgangsregeling moesten gaan opstellen voor mijn zoon.
Hij werd woest. Hij zei zulke erge bedreigende dingen tegen mij, dat mijn advocaat (helaas moesten die te hulp schieten) zelfs niet wilde dat Mn zoon naar hem toeging omdat hij zo labiel was en door gedraaid. Hij dreigde met zelfmoord en trok van alle kanten aan me om een reactie te krijgen. Hij stond Me op te wachten op Mn werk, dreigde Mn zoon van school te laten halen door iemand en ik was tijden doodsbang voor hem. Uiteindelijk na maanden had hij opeens een andere vriendin, waarmee hij nu al een dochtertje ook heeft, en zij heeft bemiddeld waardoor we toch door 1 deur kunnen nu. Van mijn kant ging dat niet met plezier maar ik had geen keus.

Nu woon ik sinds ruim anderhalf jaar heel gelukkig samen met mijn nu 7jarige knappe zoon en heb ik sinds kort ook een nieuwe vriend maar ik heb het gevoel dat ik dingen meedraag waar ik niet vanaf kom. Ik heb ontzettend last van angsten. Als ik savonds alleen ben en op de bank zit kijk ik of wel echt alle deuren op slot zitten, alle gordijnen goed dicht zijn, de deurbel gaat uit, zodra ik dingen hoor schiet ik helemaal in de stress en ik ben constant op Mn hoede. Ik sta zelfs niet met een fijn gevoel onder Mn eigen douche, laat altijd t gordijn half open zodat ik kan zien wat er in de badkamer gebeurt. Als ik in bed lig en ik ben half aan het slapen/ half wakker krijg ik vervelende waanbeelden. Dat ik duidelijk zie dat er iets bij Mn raam gebeurt en dan verstijf ik helemaal, soms wel een kwartier lang, dat ik iemand zie bewegen in het halletje. Het duurt altijd even voor ik verder durf te kijken en toch echt zie dat t niks was. Mn vriend moet er wel eens om
Lachen als ik bij hem slaap omdat hij denkt dat ik dan slaap, en ineens hem door elkaar schud met "pas op Vin, daar!! Bij de deur!! Een hele grote spin, doe iets!!"
Dit is niet dagelijks maar komt wel regelmatig voor en in Mn eentje word ik er doodsbang van. Dan slaap ik soms weer weken met het licht in het halletje aan. Donker is best ook een groot probleem voor me. Zelfs als ik soms ergens rij op Mn scooter kan ik me al opgejaagd voelen, soms bedreigd door dingen alsof ik constant op Mn hoede moet zijn.
Dit is begonnen op het moment dat ik zo bang was dat mijn ex me iets aan zou doen, en in heb het er nooit meer uitgekregen. Mn zoon weet dit natuurlijk niet want als moeder ben je altijd sterk en stoer :) Maar ik wil zo graag met een gerust hart op Mn bank tv kunnen kijken savonds laat, en me veilig voelen in mijn huis.
Wat kan in hiermee? Is het erg raar wat ik hier vertel? Vind het erg lastig om hiermee naar iemand toe te gaan want alleen mijn vriend weet van Mn extreme angsten.

Mvg L.
Mamalyl

Re: Extreme angsten

door Team Psyned » ma 27 nov 2017, 10:49

Beste L,

Allereerst excuses voor het zo lang wachten op onze reactie.

Wat je vertelt is nogal wat. Als ik het even voor mezelf mag samenvatten voel je je sinds jouw ex agressief is geworden simpel gezegd niet veilig. En dat gevoel draagt je lichaam en geest de hele dag met zich mee. Wat zal dat ook vermoeiend voor je moeten zijn! Het is absoluut niet vreemd dat je deze angsten hebt ontwikkeld, je lichaam en geest proberen je in wezen net iets té goed te beschermen.

Gelukkig is hier echt heel goed iets aan te doen. Je zou bijvoorbeeld een vorm van traumatherapie kunnen ondergaan, zoals EMDR (of een andere vorm) om je te helpen met die extreme angstgevoelens en beelden die je lastig vallen. Vraag er eens naar bij je huisarts, die kan je eventueel doorverwijzen. Ook kan je gewoon zelf contact opnemen met een psycholoog om je te helpen weer wat meer van het leven te kunnen genieten in plaats van er alleen maar op je hoede voor te zijn.

Ik gun je het allerbeste, heel veel succes!

Groet,

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog