Extreem jaloers, onzeker en claimend in relaties

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Extreem jaloers, onzeker en claimend in relaties

door Justme1990 » di 05 mei 2015, 16:39

Hoi,

Ik ben 24 jaar en heb nu 1.5 jaar een serieuze relatie met een jongen van 28. Mijn probleem is dat ik in relaties altijd extreem onzeker / jaloers / claimend gedrag ga vertonen. Vorige relaties zijn hier dan ook op stuk gelopen. Ik heb al meerdere hulpverleners gehad maar telkens komen er andere diagnoses en nooit kom ik er echt uit.

Concreet houdt het probleem eigenlijk in dat mijn vriend niets/zelden iets kan doen zonder mij, of zonder dat dit van tevoren heel duidelijk en rustig is afgesproken. Sporten is op vaste tijden en hier kan ik zo onderhand wel mee om gaan, in het begin vond ik het ook heel moeilijk als hij weg was daarheen. Telkens komt dan een soort angst naar boven en dat uit ik dan in boos worden en claimen, waardoor ruzies en drama's ontstaan.

Als mijn vriend iets met familie of vrienden gaat doen dan heb ik het 'nodig' dat ik precies weet met wie, waar, hoelaat, wanneer. En als hij daar dan is, dan heb ik ook regelmatig bevestiging nodig. Als ik dat niet krijg dan lukt het me tegenwoordig wel regelmatig om hem niet lastig te vallen.. Maar dan ben ik de hele avond aan het huilen en heel erg in paniek tot hij weer thuis is. Als hij dan thuis is dan word ik vaak heel boos en ontstaat er juist ruzie. Het gekke is (wat hij ook zo gek vind), is dat ik niet lief en blij ben als hij uiteindelijk thuis is. Ik ben dan de hele avond zo verdrietig en bang geweest dat ik alleen nog maar boos kan reageren, en hierdoor krijg ik dan weer ruzie met mijn vriend.

Het punt is dat ik dus bijna niet kan functioneren op dagen/avonden dat mijn vriend iets anders heeft of als hij een paar dagen op zakenreis is. Ik huil dan heel veel, check mijn telefoon vaak, kan heel verdrietig doen, of juist heel boos dat hij meer moet laten horen. Ik kan me tijdens die momenten niet op iets anders richten.. Iets afspreken met vriendinnen of werken kan ik me juist niet op concentreren. Bij zakenreizen voel ik me hele dagen en nachten ellendig en heb ik constant een heel naar gevoel in mijn buik.

Ik heb al zoveel geprobeerd maar het lukt me niet om dit te veranderen. Het is mijn hoofd vaak zo'n chaos van onzekerheid, angst, verdriet maar ook veel jaloezie en boosheid. Vaak reageer ik heel boos en impulsief tegen hem wat dan weer voor problemen zorgt.

Is er iets wat ik nog zou kunnen proberen? Zou angst nou de oorzaak van dit gedrag zijn? Tot nu toe hebben psychologen mij hier nooit echt bij kunnen helpen. Ik zou het zo graag veranderen dat ik een goede relatie kan hebben. Van karakter ben ik wel onzeker, maar buiten mijn relatie om heb ik nooit problemen met vriendschappen, boosheid of jaloezie.

Alvast bedankt!
Justme1990

Re: Extreem jaloers, onzeker en claimend in relaties

door Psycholoog Zaandam » ma 11 mei 2015, 11:06

Hoi Justme1990,

Poeh, dat is niet makkelijk voor je vriend. De onrust en onzekerheid die je omschrijft is heel heftig en ook voor jou heel moeilijk om mee om te gaan, dat is duidelijk.
Als ik dit zo lees zou ik je aanraden eens te gaan praten en dan met name in te zoomen op wat jij van jezelf (in relaties) denkt. Je loopt duidelijk niet over van zelfvertrouwen en saboteert je eigen relaties hier mee.

Mocht ik je ergens mee kunnen helpen dan hoor ik dat graag!

Danielle Swart
Psycholoog Zaandam
Psycholoog Zaandam

door Justme1990 » ma 11 mei 2015, 19:13

Beste Danielle Swart,

Bedankt voor de reactie!

Ik vroeg me af of iemand misschien tips heeft om met minder bevestiging genoegen te kunnen nemen.. Of hoe daar aan gewerkt wordt om 'normaal' te leren reageren zonder zo heftig en emotioneel te worden.

Een soort leren geloven in de relatie en band die je samen hebt, zonder dat dat continu benadrukt hoeft te worden. Ik was benieuwd of er tips zijn om hier concreet aan te kunnen werken.

Durven loslaten en dan zelf ook nog geloven dat er niks veranderd of dat zoiets niet eng is, ook al zou ik een hele middag of avond niks horen.

Ik vind het zo zonde om de relatie zo moeilijk te maken voor ons beide, omdat ik weet dat het zonder mijn buien zo perfect zou zijn. Gelukkig is mijn vriend geduldig en weet hij wel hoe ik echt ben, maar hij zal het natuurlijk niet eeuwig accepteren. Maar helaas speelt de angst voor mij in sommige situaties zo de boventoon dat ik dan niet meer realistisch kan reageren. Zou ik dit kunnen leren?
Justme1990

door Psycholoog Zaandam » di 12 mei 2015, 18:12

Hoi Justme,

Geen probleem! Jazeker, in onze praktijk wordt vaak een combinatie van gedragstherapie en verbetering van zelfbeeld ingezet. Vaak begint het met de vraag, die je jezelf natuurlijk kan stellen, wat levert dit gedrag je op? En wat is het dat je verwacht dat er gebeurd als hij weg gaat? En waardoor ben je zo gaan denken?

Aan de hand van jouw antwoorden kun je gaan bijsturen.
Je kan absoluut leren je hoofd niet te verliezen!

Succes!!
Danielle
Psycholoog Zaandam

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog