Excessieve stress & fysiologische respons

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Excessieve stress & fysiologische respons

door Sterculius » zo 19 jul 2015, 14:25

Goede middag,

Hopelijk kan iemand mij bij onderstaande wat extra info geven. Helaas brengt google mij weinig verder met vergelijkbare cases.

Mijn lichaam ervaart vrij sterk (of misschien is frequent meer het woord) stress, paniek of lichtelijke angst. Welke het precies is weet ik niet, maar het effect merk ik wel: voordat ik vertrek naar wat-er-ook-op-de-planning-staat ga ik naar de WC en ben ik aan de diarree. Als ik dan onderweg bent of aankom heb ik het gevoel nog een keer te moeten. Ben ik er eenmaal dan acclimatiseerd mijn lichaam weer en is het een prima tijd (al kan dat soms wel even duren, of gaat het niet volledig weg). Wanneer ik weer thuis ben is er ook niet iets aan de hand (geweest).

Vervelend blijft dit wel, want het gevoel is vrij opdringerig. Niet overal zijn (goede) WCs of is het gewenst naar de WC te gaan. Denk aan kroegen, vliegtuigen, dinners, etc. En dit gevoel krijg ik steeds vaker. Waar ik het vroeger had voor een presentatie op school of een sollicitatie heb ik het nu wanneer ik naar een terrasje ga met vrienden, op stap, de bioscoop, uit eten met familie, de sportschool, enzovoorts. Eigenlijk bij hele dagelijkse dingen. Dit tot het punt dat ik soms maar iets niet afspreek, of aangeef dat ik later kom of eerder wegga, zodat ik wat meer controle heb, mij niet hoef te haasten en ik niet te lang zonder WC zit.

Dit begint mij behoorlijk te beperken. Ik scan overal naar WCs, reken uit hoelang ik ergens nog moet zijn en zit niet lekker in mijn vel waardoor ik minder gezellig ben en het minder gezellig heb. Mijn focus gaat hier steeds naar uit. Alsof je steeds op je ademhalig let, of je hart hoord kloppen; maar dan de maag-stress 'achtige' variant.

Uit de beperkte informatie die ik kan vinden blijkt dat wel meer mensen dit hebben, tot op bepaalde hoogte. Ik kom de deur wel uit, maar toch wil ik dat waar ik nu (al) last van heb weg halen, en zeker voorkomen dat het erger wordt. Ik leef al redelijk gezond; ik drink al geen coffee, slaap voldoende, sport en heb dagelijks fruit.

Heeft iemand hier ervaring mee of weet hoe dit aan te pakken? Angst dat er geen WCs beschikbaar is, is juist de oorzaak dat ik naar de WC zou moeten. Vervelende cirkel, maar wat de 'root' van dit is en hoe er vanaf te komen? Alle tips, adviezen en ervaringen welkom! Alvast bedankt!
Sterculius

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog