Dwanggedachten + Handelingen icm hypochondrie

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Dwanggedachten + Handelingen icm hypochondrie

door Mats111 » di 28 maart 2017, 11:19

Beste leden,

Ik heb eigenlijk al zo lang als ik me kan herinerren last van hypochondrie. Nooit echt heel ernstig maar het is er altijd wel geweest. Ook heb ik altijd wel iets van OCD in me gehad in de loop van mijn leven. Alleen de laatste paar maanden is het een beetje uit de hand gelopen en neemt het soms wel een uur per dag in beslag.

Het gaat zo. Iedere keer als ik een verandering ontdek op mijn lichaam word ik bang dat het iets is wat levensbedreigend is. Dit kan gaan om een bultje, een vlekje etc. Vervolgens ga ik dit checken (in een spiegel). Alleen dit blijft niet bij 1 keer dit moet tig keer opnieuw van mezelf, soms wel meerdere dagen achter elkaar. Maar dus ook littekens die ik al meer dan 5 jaar heb of laatst zelfs een ader die over mijn hand heen liep tot gewoon een simpel puistje op mijn voorhoofd of in mijn nek. Die handelingen doe ik zodat ik daarna rust in mijn hoofd heb, eerst was het met 2 minuten klaar en was het goed voor de rest van de dag. Maar nu duurt het soms wel een half uur of langer! Ik heb andere dingen te doen en dit is dus heel vervelend.

Maar soms draait het ineens om in mijn hoofd, dan ga ik juist continu hetzelfde zinnetje in mijn hoofd opnoemen om die dwanghandelingen juist niet te moeten doen. Maar ook dit ging steeds moeizamer en werkt ook niet meer. Soms zit ik dan gewoon uren met het zelfde zinnetje in mijn hoofd. Zelfs op de wintersport had ik er last van (wel een stuk minder).

Het ergste is, dat wanneer ik logisch nadenk ik weet dat het allemaal onzin is en nergens op slaat. Maar toch blijft het terugkomen. Ik heb nog niet echt de behoefte om naar een psycholoog te gaan dus ik hoop hier mensen te vinden met tips om er van af te komen. Soms denk ik dat ik het gewoon een paar dagen moet weerstaan en dat het dan vanzelf minder word, iemand hier ervaring mee?

Paar jaar geleden heb ik ook een soortgelijk iets gehad, toen zei ik tegen mezelf: En nu ophouden met die onzin want het slaat nergens op.
En dat werkte toen. Denk persoonlijk dat me tegen die handelingen en gedachten verzetten de beste optie is, maar ik hoor graag hoe andere mensen hiermee omgaan!

Alvast bedankt in ieder geval!
Mats111

Re: Dwanggedachten + Handelingen icm hypochondrie

door Team Psyned » ma 10 apr 2017, 12:43

Beste Mats111,

Ik weet dat je vroeg om een respons van andere leden, maar ik wilde je toch even ons advies geven.
Wat jij omschrijft lijkt me ontzettend ontwrichtend voor jouw dagelijks leven, zeker omdat het zo veel tijd begint te kosten en omdat angstgevoelens ook echt je lichaam kunnen vermoeien.

Ik denk dan ook dat je, hoewel je aangeeft er niet meteen heen te willen, toch bij een psycholoog op het juiste adres zou zijn. Die kunnen je namelijk heel concreet helpen met manieren om van die gedachten af te komen. Het probleem is vaak dat je diep van binnen rationeel wel weet dat de angst ongegrond is of niet in proportie, maar dat je de gevoelens toch niet uit kunt zetten. En dan wordt 'hou eens op' tegen jezelf zeggen heel erg lastig.

De POH-GGZ in je huisartsenpraktijk kan ook eens met je inventariseren wat je opties zijn voor behandeling. Daarnaast is online therapie erg in opkomst en ook daar worden goede resultaten mee behaald. Neem eens een kijkje op bijvoorbeeld http://www.aeffectivity.com/dwangklacht ... gstoornis/ of google eens naar online therapie voor angst en dwangstoornis.

Succes!

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog