Ik durf niet met andere mensen te praten, ik ben echt bang!

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 2 werkdagen antwoord.

Ik durf niet met andere mensen te praten, ik ben echt bang!

door wodka-lym » wo 15 dec 2010, 15:56

* Wijzig bericht
* Verwijder bericht
* Meld dit bericht
* Antwoord met een citaat

Ik durf niet met mensen te praten... Ik ben er bang voor!

door beetjebangsoms ¬Ľ wo 15 dec 2010, 16:45
Ik ben bang om te praten met andere mensen. Ik weet niet wat te zeggen, ik ga stotteren of de zinnen door elkaar halen alsof ik gestoord ben. Ik vind dit zo KUT, ik kan wel door de grond zakken!! Helaas kan ik
hier niet vanaf komen hoe graag ik dat ook wil.

Meestal schiet ik weg als ik andere mensen tegenkom... of het nou bekenden zijn of familieleden, of...
Maak niet uit... ik heb het eigenlijk bij iedereen, behalve met mensen met wie ik dagelijks omga.

Ik ben ruim 30 en heb het al vanaf mijn jeugd. Dat is ook de oorzaak dat ik geen vrienden en vriendinnen heb hoe graag ik het ook wil.

Mijn partner met wie ik al 16 jaar samen ben is heel sociaal en dat is ook mijn steun om toch met andere mensen om te gaan. Als ik me onzeker voel dan kan ik altijd achter de rug van mijn partner kruipen. Ik durf dan ook nooit zonder hem met anderen om te gaan.

Omdat ik niet durf te spreken en mensen niet aan durf te kijken vinden de meeste mensen me raar en arrogant, koud en kil en weten niet beter, ze weten niet dat ik ook een warm mens ben die snakt naar warmte van andere mensen.

Daarom ben ik ook veel liever in gezelschap van mannen... vrouwen zijn tov andere vrouwen gemeen en spelen met je. Mannen kunnen hard zijn omdat je gesloten ben maar laten je daarna met rust en proberen toch een band met je te krijgen. Ik heb ook een probleem als mensen me aanraken. Een hand geven vind ik geen probleem maar ze moeten niet te dichtbij me in de buurt staan of onverwachts een arm om me heen slaan. Dan breekt het zweet me uit.

Dit alles is ook de redenen dat ik vaak in het weekend veel drink. Er gaat een wereld voor me open, keer op keer. Na 4 wodka's verander ik, ik praat honderduit en lul iedereen onder tafel. Ik durf mensen aan te kijken en ik ben iedereens grootste vriendin! Totdat ze me de volgende dag zien... en dan vinden ze me ineens niet aardig meer ;-(

Help! Ik kan niet mijn hele leven zo doorzuipen.

Ik wil van mijn angst af! Mijn afwijking lijkt ook op Asperger... Weet iemand hier meer over, kan iemand mij helpen? Alsjeblieft???

met vriendelijke groetjes

wodka-lym
wodka-lym

Re: Ik durf niet met andere mensen te praten, ik ben echt bang!

door Psy Heemskerk » do 16 dec 2010, 20:44

Beste Wodka-lym,
Dank je wel voor je berichtje op het forum.
Ik begrijp van je dat praten met andere mensen pas gaat als je alcohol op hebt. Door alcohol lijkt er een ontspanning te ontstaan, waarbij waarschijnlijk oude belemmerende overtuigingen en patronen los gelaten worden en je kan zijn zoals je wilt zijn. Alcohol helpt dan even en als het uitgewerkt is ontstaat de spanning en angst weer.
Het zou goed kunnen zijn dat het patroon het niet praten met mensen jou ooit heeft gediend, maar op dit moment jou vooral in de weg zit. Het zijn meestal patronen die in je onderbewustzijn zijn opgeslagen en waneer dit patroon getriggerd en actief wordt de regie overneemt zonder dat je dat wilt.
Je kan hier zeker aan werken door onder andere bewustworden van welke factoren invloed uit oefenen op het activeren van deze angst. Er zijn meerdere oefeningen voor om dit bewust te worden. Wanneer dit gelukt is kan je letterlijk nieuwe hersenverbindingen leren maken, om constructieve patronen te leren ontwikkelen. Door onder andere meer de focus te leggen op wat je wel wilt. Om daar echt mee aan de slag te gaan raad ik je aan om dit samen met een psycholoog op te pakken met wie je een klikt voelt. Omdat je juist niet met andere mensen durft te praten die je niet kent raad ik je aan iemand de eerste keer/keren mee te nemen waarbij je veilig voelt. Vanuit dit gevoel van veiligheid kan je dan een vertrouwensband en een gevoel van veiligheid met de psycholoog opbouwen en van hieruit aan de slag gaan.
Er zijn in ieder geval meerdere interventies voor handen waarmee je jou probleem goed kan aanpakken.

Of het asperger is durf ik niet te zeggen. Het is vooral belangrijk dat je van je klachten af komt zodat je kan zijn wie je bent.

Ik hoop dat je wat met deze informatie kan.
Veel sterkte en succes.

Vriendelijke groet,
Miranda Visser
Psycholoog Heemskerk
Psy Heemskerk

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog