Drang om te fantaseren

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Drang om te fantaseren

door Rooz » di 25 maart 2014, 19:46

Hoi hoi,

Zit de laatste tijd met een raar probleem. Ik ben een meisje
die veel in een soort van eigen wereldje leef. Ik wil mezelf
zijn, maar helaas heb ik zo'n beeld in mijn hoofd gecreerd,
waarin in ik heel knap ben, maar het lukt me dan niet
goed om gewoon mezelf te zijn, het is net alsof ik
daar geen gevoel over heb. Fantasie is als het ware
een soort uitlaatklep, maar fantasie speelt soms
een te grote rol, waardoor ik als ik probeer mezelf
te zijn kriebels heb, omdat ik dan dwang heb om
te fantaseren, maar als ik teveel fantaseer en
hele verhalen/gesprekken speel is de kans groot
dat ik daar teveel in opga en niet genoeg mezelf
kan zijn. Degene die ik naspeel asl mijn vriendin
in mijn fantasie is miss wel iemand die ik wil zijn,
dat ik denk dat anderen ook leuk vinden, tegenpool
van mij. Heel spontaan, uiterlijk perfect. Het voelt beetje raar. Daarnaast
merk ik dat ik daardoor en oo daarnaast gewoon
sowieso heel erg dichtklap. Ik denk veel, te veel
ik kan mezelf heel erg gek maken met een bepaalde
gedachte, bijv. niet meer praten, want dat hebben
ze nog nooit meegemaakt, dat is iets wat een ander
niet doet. Echt super raar, dit had ik ook op stage
en ik wil juist gezellig mee praten, maar doordat
ik er al zo mee bezig ben kan ik mezelf blokkeren.
Het is lastig, ben altijd bezig met wat anderen doen
ik wil graag een eigen persoonlijkheid hebben zonder
bezig te zijn met wat anderen zo geweldig doen of willen
of altijd het liefst weer anders zijn. Het liefste was ik een
kameleon die zich perfect kon gedragen in elke situatie,
maar ik weet ook heus wel dat dat niet kan.

Mijn vraag is hoe ik hiermee om kan gaan en wat ik
ermee moet.

Groetiez Rooz
Rooz

Re: Drang om te fantaseren

door Beheerder » di 21 okt 2014, 13:42

Beste Rooz,

Zo te lezen ben je op zoek naar je eigen identiteit. Wie ben ik? Dit is doorgaans een wat langer proces waar sturing en feedback belangrijk bij is. Mijn voorstel zou zijn om dit met een psycholoog te bespreken bij wie je je veilig voelt. Zo voelt de feedback die je van haar krijgt steunend en kan ze je begeleiden in jouw eigen unieke richting. Zoals je leest schrijf ik in "ze" termen. Uitgaande van je naam denk ik dat je een vrouw bent en je mogelijk meer baat hebt bij een vrouwelijke therapeut hierin.
Beheerder
Beheerder

door Midas » za 04 jul 2015, 04:21

Beste Rooz,

Ik las je bericht en ik zie mezelf er heel erg in terug.

Ik heb eenzelfde soort drang om te fantaseren. Dan beeld ik mij in dat ik overal in geslaagd ben. Ik heb dan hele uitgedachte gesprekken en eindeloos zelfvertrouwen. En ik merk ook dat ik dichtklap. Vroeger was het niet zo erg, maar als er veel van mij wordt gevraagd in sociale situaties meestal op mijn werk weet ik gewoon niet wat ik moet zeggen. Ik dacht dat het een soort sociale angst was, maar het is alleen maar als de druk hoog is, alleen maar met meisjes, en ik heb het idee dat ik gewoon 0 onderwerpen kan bedenken om over te praten. Gewoon niks!

Ik dacht altijd dat ik de enige was, omdat het ook lijkt alsof iedereen om mij heen een leuke tijd heeft samen en ik maar een beetje stil zit. maar nu ik jouw bericht lees weet ik dat ik niet de enige ben die hiermee zit :)

Groetjes, Midas
Midas

door Manon » za 25 jul 2015, 17:23

Hoi Midas, Had je bericht al een tijdje terug gelezen, maar nog niet gereageerd. Fijn (nouja het is niet altijd even fijn natuurlijk..) dat je jezelf in het bericht herkent. Heb ook altijd het gevoel dat ik de enige ben die hiermee worstelt en dat andere mensen het niet goed begrijpen of voor gek zouden verklaren als ze het wisten...Voel me dan ook niet normaal... Heb je ook de gedachten dat je met opzet iets moet verknallen? En een grote fantasie dus? Voel je dan ook iemand anders of dat niet? Zou je op deze site ook advies willen om er mee om te gaan o.i.d.? Dan zou je miss beter apart de vraag kunnen stellen. Nou wilde toch even reageren, omdat het altijd fijn is om te weten dat ik niet de enige ben die daarmee worstelt, maar een blijft een lastig probleem wat helaas een grote rol speelt in mijn leven. :( Heb hier geen hulp voor, vindt dat toch wat lastig... Groetjes Rooz
Manon

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog