Doodongelukkig en durf niet meer buiten te komen

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 2 werkdagen antwoord.

Doodongelukkig en durf niet meer buiten te komen

door Toke » zo 28 okt 2012, 10:11

Hallo,

Ik ben 18 jaar (man) en ben doodongelukkig. Ik heb een degelijk verdienende job en kan altijd mooi op tijd de rekeningen betalen. Heb altijd goed in de groep gelegen en toch zie ik het helemaal niet meer zitten.

Ik moet er misschien bij zeggen dat ik ongeveer een jaar geleden op het verkeerde pad ben terechtgekomen waardoor ik in verschillende instellingen terecht kwam. Daar zijn de problemen eigenlijk begonnen. Er was altijd één persoon die me het bloed van onder de nagels haalde en dat heeft me altijd heel ongelukkig gemaakt. Ik ben nooit fysiek gepest geweest maar mentaal hebben deze mensen me kapot gemaakt. Voor ik in de moeilijke situatie terecht kwam was ik altijd haantje de voorste, de grappenmaker van de klas, etc. Maar sinds dat half jaar dat ik in de instellingen zat, ben ik alle zelfvertrouwen verloren. Nu is het al zover dat ik niet buiten durf te komen.

Elke ochtend ga ik wel werken maar dat is elke dag weer een enorme opgave. Ik ben nog maar 18 jaar en werk nog maar net, waardoor ik nog geen auto heb. Hierdoor moet ik elke dag met het openbaar vervoer naar mijn werk gaan en dat is voor mij één van de moeilijkste dingen die er zijn. Ik durf mensen op straat niet in de ogen te kijken omdat ik schrik heb dat ze me weer zo pijnlijk mentaal gaan kwetsen.
De dagelijkse dingen in het leven zijn voor mij zo verschrikkelijk moeilijk dat ze me kapot maken en zo kan ik niet mijn hele leven doorbrengen.

Ook wil ik erbij vermelden dat ik er helemaal alleen voor sta. Door de moeilijke situatie ben ik ver moeten verhuizen, waardoor er totaal geen contact meer is met familie of vrienden. Ik ben altijd alleen.

Ik weet dat ik nog maar 18 ben en dat vele zullen zeggen dat dit misschien een moeilijke periode is maar wat ik voel maakt het me zo moeilijk om nog hoop te hebben. Ik kan echt geen jaar meer zoals dit leven. Ik geniet niet van het leven. Elke dag begint en eindigt met ongelukkig zijn.

Dit is mijn laatste schreeuw om hulp. Ik houd het zo niet langer vol. Het laatste wat ik ben is een aandachttrekker maar dit is serieus.

Ik kan dit niet aan, ik hoop dat jullie dat begrijpen en een oplossing voor me kunnen zoeken. Zo niet, dan zie ik enkel nog zelfmoord als uitweg.

Bedankt.

Ben jij op zoek naar een psycholoog in Harderwijk? Kijk dan even op: Psycholoog Harderwijk
Toke

Re: Doodongelukkig en durf niet meer buiten te komen.

door Psycholoog Gooi » ma 29 okt 2012, 19:47

Hoi Toke.

Ik ben heel blij dat je naar het forum geschreven hebt om hulp te vragen.
Wat een verhaal. Je bent enorm gekwetst en tot in het bot geraakt in die instellingsperiode die je noemt waardoor je niemand meer vertrouwt. Dat moet enorm eenzaam voelen. daarom ben ik blij dat je je verhaal schrijft en je isolement doorbreekt. Daarnaast help je hiermee ook anderen die heel bang en ongelukkig zijn en die dit forum lezen. Dank je wel voor je moed.
Zelfmoord is niet de oplossing, echt niet. Je moet het zo zien: voordat dit allemaal begon, dat met die instellingen, kende je die angsten niet of in elk geval minder. Er is veel gebeurd, waardoor je helemaal door elkaar geschud bent en onwijs bang geworden bent. Misschien ben je gekleineerd en heb je last van minderwaardigheidsgevoelens. Misschien vind je jezelf het geluk niet waard. Maar er is echt hoop. Ik maak in mijn praktijk veel mee, dat als mensen iets traumatisch hebben meegemaakt, en ze krijgen geen hulp, dat het eerst ‚Äėvan kwaad tot erger‚Äô wordt. De angst, die eerst echt thuishoorde op een bepaalde plek in een situatie is dan meer algemeen gemaakt en heeft zich over het dagelijkse leven uitgebreid. Je kan dan bang gaan worden voor dingen die je eerst normaal vond. Dat komt heel vaak voor en daarin ben jij geen uitzondering. Om hiervan af te komen is het belangrijk dat je een goede therapeut gaat zien om je ervaringen te verwerken en ze plek te geven. Ik heb meegemaakt in mijn eigen praktijk en gehoord ook van collega‚Äôs dat mensen met de meest heftige angsten weer gelukkig werden en weer op het leven leerden vertrouwen. Dat kun jij ook! Het is dus belangrijk dat jij als de wiedeweerga een afspraak maakt met je huisarts om een doorverwijzing voor psychotherapie te krijgen (dat is zogenaamde ‚Äėtweedelijns psychotherapie). Geef bij je huisarts aan dat je er spoed achter wilt zetten en vertel ook dat je soms loopt met gedachten om jezelf iets aan te doen. Dat maakt dat de arts je vraag met urgentie zal behandelen en dat is belangrijk. Ik kan je van afstand wel wat tips geven, maar je hebt echt een ‚Äėface tot face‚Äô therapeut nodig die jou echt gaat helpen. Het is de moeite waard om hierin tijd te investeren: veel heb je niet te verliezen, toch? Dus naar die huisarts toe en vertel hem/haar dat je dringend hulp nodig hebt omdat je vast zit. Dan het volgende: als je zo bang en radeloos bent dat je niet voor jezelf in kunt staan en jezelf bezig ziet om concrete plannen te maken om zelfmoord te plegen, bel alsjeblieft het alarmnummer 112 en vertel wat er aan de hand is. Wat verder in me opkomt, is wat je nodig hebt (toch een paar tips dus al met al) is verbinding. Je schrijft dat je geen contact met familie en vrienden hebt. Is er iemand op je werk die je vertrouwt, of waarmee je een kop koffie kunt drinken en even contact hebt? contact begint heel klein maar kleine momenten kunnen voor jou nu veel betekenen. Heb je een huisdier, een kat, gezelschap? Heb je contact via internet met mensen? Vaak begint contact klein, zoals ik al zei, maar alle begin is een begin. Belangrijkste nu is dat je in therapie gaat en weer leert geloven dat je de moeite waard bent. Toke, nogmaals dank voor je vraag op dit forum. Laat je me even weten hoe het bij de huisarts was als je daar geweest bent en wanneer je start met therapie? Als je nog iets wilt vragen kun je me ook buiten dit forum om even mailen (op het forum mag ook). Heel veel sterkte.

Petra van der Heiden
Psycholoog Gooi
Psycholoog Gooi

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog