Controle uit angst voor verlating

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Controle uit angst voor verlating

door Saab » di 07 mei 2013, 07:31

Hallo,

Momenteel ben ik 27 jaar en heb ik sinds 5 jaar een relatie.
Naarmate de relatie langer duurt, ben ik steeds onzekerder en banger geworden dat ik niet goed genoeg ben en die ander mij uiteindelijk toch zal verlaten.
Nu is het zo, dat mijn gedrag vervolgens zo is, dat mijn partner ook daadwerkelijk gezegd heeft afgelopen week dat de relatie zo niet langer gaat.
Ik probeer alles te controleren, vooral alle praktische zaken moeten op orde zijn en dan kan ik pas leuke dingen doen. Spontaniteit e.d. is totaal verdwenen en alles is een moeten. Ook is het zo, dat het eigenlijk altijd gaat zoals ik wil, want anders raak ik in paniek en klopt het niet meer. Wat voor mijn partner onhoudbaar is en ik erger me aan mijn eigen gedrag.
Ik heb geprobeerd om deze angst/controle los te laten, maar verval steeds weer in oud gedrag en weet momenteel niet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Straks gebeurd er namelijk precies waar ik bang voor ben en heb ik het er zelf naar gemaakt dat mijn relatie over is.

7 jaar geleden heb ik wel al intensieve behandeling gehad voor pers. problematiek NAO met ocd en borderline trekken. Dus het is niet een nieuw patroon, maar ik wil er zo graag vanaf. Het belemmert me.

Weet iemand hoe dit het best aan te pakken of wat voor vorm van behandeling zou passen.

Alvast bedankt.
Saab

Re: Controle uit angst voor verlating

door ropalide » di 24 dec 2019, 09:31

Subjects and all marks of the program are vital for future times. The change of the cheapestessay.com review is expected for the bits. Matter is defended the sue of the forms. It is announced for the use of the offers. Reflation is done for all students of the schools and colleges for the individuals.
ropalide

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog