Bewustzijn knipperen en slikken

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Bewustzijn knipperen en slikken

door DvBoxje » vr 19 apr 2019, 16:27

Goedenavond,

Sinds enkele weken loop ik bij een psychologe en haptonome om een aantal problemen aan te pakken.
Sinds begin februari kreeg ik last van oorsuizen en overgevoeligheid voor geluid. Dit kwam plots opzetten na een lange stressvolle en hectische periode, op een moment dat ik eindelijk weer wat rust vond.
Eerste weken waren heftig, ik was bang dat het m'n leven voorgoed zou be√Įnvloeden. Gek genoeg begon ik er wat aan te wennen na een tijdje. Toen kwam echter een andere klacht opzetten. Ik werd me plots bewust van bepaalde lichaamsfuncties die normaal onbewust plaatsvinden: eerst slikken en iets later ook knipperen van mijn ogen. De angst om het nooit meer terug in het onderbewuste te krijgen zorgde ervoor dat ik behoorlijk in een put viel en thuis kwam te zitten. Doordat ik in m'n proeftijd zat bij een nieuwe werkgever, is mijn contract be√ęindigd. Alle grond leek onder m'n voeten weg te zijn getrokken.

Nu zijn we bijna 4 weken verder. Ik ben al redelijk uit m'n depressieve klachten geklommen en voel me beetje bij beetje stabieler. De symptomen zijn er nog wel maar minder dominant dan weken geleden.
Mijn behandelaars zeggen dat de onderliggende angst en controledwang zorgen dat ik dit soort klachten heb en dat het zal normaliseren zodra ik rustiger word en de situatie accepteer en daarmee de angst laat varen. Zo niet dan zoekt de angst telkens een nieuw plekje om te nestelen. Ze vermoeden dat het een resultaat is van jarenlang onder druk leven, spanning op jezelf leggen en nooit goed naar het eigen gevoel luisteren. Ik zelf vermoed dat het een vorm van OCD is die ineens opspeelt door die stress/druk/angst aangezien die klachten precies overeenkomen met wat ik daarover gelezen heb. Mijn broertje heeft een gegeneraliseerde angststoornis dus het is ons niet vreemd.

Ondanks dat ik iets meer vertrouwen begin te krijgen in een goede afloop, ben ik nog wel onzeker over de klachten. Ik laat ze na een aantal weken al minder mijn leven be√Įnvloeden, maar het speelt nog wel een groot deel van de dag op (komt en gaat, focus switcht).
Mijn vraag is dan ook hoe dit soort symptomen zich normaal gesproken gedragen en of je er daadwerkelijk aan kan gaan wennen en ze figuurlijk terug kan stoppen waar ze horen, in het onderbewustzijn? En ik vraag me ook af of er √ľberhaupt mensen zijn die soortgelijke klachten hebben of hebben gehad en er overheen zijn gekomen. Ik vind het namelijk echt een bizarre situatie en snap niet zo goed hoe je hersenen dit ineens zo belangrijk maken. Tips wat dat aangaat zijn handig, voornamelijk over hoe ermee om te gaan.

Dank alvast!

Groet,
Daan
DvBoxje

Re: Bewustzijn knipperen en slikken

door Beheerder » di 07 mei 2019, 12:21

Beste DvBoxje,

Wat goed dat je na het opzetten van de klachten die je beschrijft een afspraak hebt gemaakt bij een haptonoom en een psycholoog. Ik kan me voorstellen dat de oorsuizen vrij irritant zijn en dat je daar de hele tijd aan denkt. Ik werk samen met verschillende psychologen die erg veel ervaring hebben op het gebied van tinnitus (die oorsuizen die je ervaart). Ook geef je aan dat je erg bewust bent van bepaalde lichamelijke acties die vanzelfsprekend zijn, zoals het knipperen van je ogen of het slikken. Ik begrijp dat je in paniek kan raken omdat de angst er is, dat je hier voor altijd gefocust op zal zijn.

Ik snap dat het veel invloed kan hebben op je dagelijks leven omdat je veel energie steekt in de focus op deze klachten. Je geeft aan dat je denkt dat het een vorm is van OCD, wat inderdaad kan kloppen. Het heet namelijk een sensorimotore obsessie. Je bent ook zeker niet de enige! Deze vorm van OCD betekent dat je je enorm bewust bent van lichamelijke processen, waar je niet los van kan komen. Slikken en het knipperen van de ogen zijn één van de meest voorkomende klachten bij deze vorm van OCD. Er is nog niet heel veel bekent over deze vorm. Op dit moment zijn er onderzoekers bezig die zich hier op richten.

Ook vertel je dat je last hebt gehad van depressieve klachten. Depressieve klachten gaan vaak samen met dwangklachten. Wat fijn dat dat al een stuk minder is dan voorheen. Een dwangstoornis verdwijnt niet vanuit zichzelf, wel kan het goed verholpen worden! Ik zou je aanraden om op zoek te gaan naar een psycholoog die ervaring heeft op het gebied van dwangklachten.

Psychologen kunnen je helpen om de aangegeven klachten een plekje te geven of om te leren hoe je daar mee om moet gaan. Ik werk samen met verschillende psychologen in heel Nederland. Ik wil je graag helpen. Je mag me bellen op 085 401 47 21 of je kan zelf even een kijkje nemen op www.psyned.nl. Daar zie je de profielen van de psychologen waarmee ik samenwerk.

Ik wens je heel veel succes!

Hartelijke groet,
Team PsyNed
Melissa
Beheerder
Beheerder

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog