Bevestiging zoeken

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Bevestiging zoeken

door Tja » vr 09 jun 2017, 17:28

Hallo

Ik heb een vraagje onlangs is bij mij geconstateerd dat ik hooggevoelig ben. Niet in extreme mate, maar een beetje ertussen in zei de psycholoog toen. Nu ben ik daar niet meer onder behandeling, maar er is toch een ding waar ik mee zit en veel last van heb. Op de een of andere manier zou het me helpen als ik weet dat dit ook bij de HSP hoort.

Het zit zo ik ben altijd op zoek naar bevestiging. Een voorbeeld laatst bij huisarts geweest en test gedaan of ik blaasontsteking had naar het lab opgestuurd kwam uit geen blaasontsteking. Dat gaat dan 1 dag goed en daarna begint de twijfel. Heb ik de test wel op het juiste moment opgestuurd had ik toen wel echt die klachten? Moet ik niet nog een keer een test doen? Dit is maar even 1 voorbeeld, maar zo kan ik er nog wel 10 opnoemen. Als een arts iets zegt neem ik het aan, maar even later ga ik twijfelen en dan wil ik nog meer bevestiging. En ik denk ook als ik nog meer bevestiging krijg ik dat ook weer in twijfel ga trekken. Kortom ik maak mezelf helemaal gek hiermee blijf er maar mee bezig en kan nergens anders meer aan denken.

Is dit ook iets typisch voor HSP? Dat altijd bevestiging willen en dan nog een keer extra bevestiging. Dit is trouwens ook weer een goed voorbeeld wil dan toch weer die bevestiging hebben dat het daarbij hoort :-). Alvast bedankt!
Tja

Re: Bevestiging zoeken

door Team Psyned » wo 14 jun 2017, 17:28

Hallo,

Bedankt voor je heldere vraag. Ik kan je helaas niet zo een helder antwoord geven: naar mijn weten is er binnen de psychologie niet bekend of het zoeken naar bevestiging typisch past bij mensen met HSP. Dat hier niets over bekend is, betekent echter niet dat dat die relatie niet bestaat. Het zou heel goed kunnen dat veel mensen met HSP zich herkennen in die behoefte aan bevestiging, wellicht is dit op andere forums weleens besproken?

Ik kan mij wel indenken dat bepaalde kenmerken van HSP maken dat je gevoeliger bent voor het ervaren van prikkels in je lichaam en dat je je daardoor sneller zorgen gaat maken. Mensen met HSP zijn natuurlijk gevoelig voor prikkels en zijn zich erg bewust van kleine veranderingen bij zichzelf. Wanneer je dan bepaalde signalen opmerkt binnen je lichaam, ben je wellicht sneller geneigd om die signalen wat te over-analyseren. Dit kan er weer voor zorgen dat je je ontzettend zorgen gaat maken en het liefst de bevestiging krijgt dat er lichamelijk niets aan de hand is.

Het zou echter ook goed kunnen dat het zoeken naar bevestiging een heel andere oorzaak heeft. Oorzaken van bepaalde klachten kunnen namelijk bij iedereen weer anders zijn. Vaak gaat het ook om een combinatie van factoren. Mocht je graag willen weten waar de klachten bij jou exact vandaan komen, zou ik je adviseren om nog eens met je vroegere psycholoog te gaan praten. Hij/zij kent jou goed en kan je zeker helpen onderzoeken waar die behoefte aan bevestiging vandaan komt.

Ik hoop hiermee enigszins een antwoord te hebben gegeven op je vraag. Veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog