Zo bang dat ik zwanger ben

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Zo bang dat ik zwanger ben

door Nele » za 18 nov 2017, 18:05

Beste,

Ik weet het niet meer zo goed. Ik durf het aan niemand te vertellen maar ik word er gek van. Ben reeds een jaar in behandeling voor depressie, maar nu is aan het licht gekomen dat de oorzaak zou kunnen liggen bij mijn 2 niet-verwerkte traumatische bevallingen (vroeggeboortes). Daarbij is mijn psychologe zelf hoogzwanger, dus dit vind ik ook al heel moeilijk... maar nu ben ik zo bang dat ik zelf zwanger zou kunnen zijn! Heel bang! Ook 's nachts kom ik wakker in paniek! De weegschaal wil niet naar beneden, ik heb opgezwollen buik en heel pijnlijke borsten, heel moe, ... ik durf zelf niks ondernemen uit angst, apotheker, psychologe, mijn partner, ... ze zullen mij wel gek verklaren!!! Ik ben 43 jaar en heb een spiraaltje die in februari aan vervanging toe is! Ik ben radeloos, wat moet ik doen?
Nele

Re: Zo bang dat ik zwanger ben

door Team Psyned » di 21 nov 2017, 16:15

Beste Nele,

Ga in eerste instantie hiermee naar jouw eigen psycholoog en leg je kaarten op tafel. Zij zal je absoluut niet veroordelen om je angsten, sterker nog, ze zal het waarschijnlijk heel goed kunnen plaatsen.

Tenzij je deze angst al heel vaak ongegrond hebt gehad, zou ik je toch willen aanraden een zwangerschapstest te doen. Dit zorgt ervoor dat je het antwoord krijgt en dat jouw staat van ongerustheid niet meer hoeft te gaan over de onzekerheid waar je nu in zit. Je angst zal pas zakken als je hem onder ogen komt en een test doet. Vraag hierbij een vertrouweling om steun, zodat je het niet helemaal alleen hoeft te doen.

Daarnaast wil ik je wijzen op de werking van je lichaam bij stress. In tijden van stress (en dus ook de angst die je nu voelt!) reageert je lichaam door zich klaar te maken voor actie. Dat houdt je lichaam echter niet onbeperkt vol, dus wanneer die stress te lang duurt kan je erg moe worden, afvaldoelen worden niet gehaald, de buik kan pijnlijk zijn en nog veel meer. Dit alles kan dus gewoon een teken zijn van stress.

Wacht niet te lang met actie ondernemen, daar je daar waarschijnlijk alleen nog maar meer last van zal hebben.

Veel sterkte en succes!

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog