Angststoornis en rijangst

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angststoornis en rijangst

door MissZoef » wo 04 okt 2017, 18:57

Hallo,

Een jaar of 5 geleden heb ik een burnout gehad/overspannen geweest en dit ging gepaard met paniekaanvallen. Na medicatie en therapie is dit steeds beter geworden en afgelopen 2 jaar denk ik? Kon ik zeggen dat ik er zo goed als vanaf ben. Paniekaanvallen waren deel van het verleden.

1,5 jaar geleden heb ik mijn rijbewijs gehaald. Ik vind autorijden altijd een beetje spannend, maar ik kon het tot verkort altijd wel redelijk goed. Lange stukken vond ik altijd wel moeilijk, voornamelijk snelweg rijden. Een paar maanden terug ben ik hier bewust mee gaan oefenen en dit ging beter. Sinds een week of 2 is het opeens helemaal mis. Ik heb op het moment een hele hoop veranderingen in mijn leven. Ik heb tijdelijk 3 banen. Ik heb een eigen bedrijf (hondenschool), werk sinds kort bij een honden dagopvang en ben daarnaast postbezorger. de honden dagopvang wordt de 'vervanging' voor de post baan. Deze stopt over een maand. Terwijl deze baanwisseling plaatsvindt veranderd ook mijn hondenschool van locatie (eerst praktisch naast de deur) nu 20 min rijden. Deze twee dingen gepaard geven mij enorm veel stress. Het klinkt misschien voor een buitenstander als niet veel, maar verandering valt mij enorm zwaar. Maar wat ik het ergste vindt: paniekaanvallen zijn weer terug. Ik kreeg er eentje tijdens het autorijden een week of 2 terug. Nu ben ik steeds weer bang om de auto in te stappen en een paniekaanval te krijgen. Ik ben heel bang voor deze paniekaanvallen, omdat ik bang ben controle te verliezen en een ongeluk te krijgen. Ik merk dat het steeds gebeurt als ik op een stuk weg zit waar ik voor mijn gevoel niet kan 'ontsnappen'. bijvoorbeeld een stuk ringweg zonder uitvoegstroken en een stuk muur er naast, een lange brug of een lange weg langs water. Voorheen vond ik hierdoor snelwegen al niet zo prettig, maar nu vind ik de ringweg ook al dood eng. Het is echt nieuw voor mij, maar het maakt mij zo gefrustreerd, nog meer gestrest en bang. Het verschilt ook per moment van de dag.

Bijvoorbeeld: vanochtend ging ik samen met mijn vriend naar de winkel. Hiervoor moesten we een stukje over de ringweg (5 - 10 min). Dit ging eigenlijk heel goed. We waren aan het praten en ik voelde mij ontspannen. Ik was helemaal opgelucht dat het nu zo goed ging. Die middag ging ik (alleen) bij mijn ouders op bezoek. Ik voelde mij bij voorbaat al zenuwachtig en ik heb de hele rit (15 min) met een hoge hartslag en spanning gereden. Vanavond op terugweg (donker) was het nog erger. Ik zat op de ringweg en ik kreeg een paniekaanval. Ik wilde voor mijn gevoel echt wegvluchten en kon mij niet meer goed concentreren. Ik ben toen de ringweg zsm af gegaan en waar ik kon de auto stil gezet. Na kort stilstaan ben ik rustig doorgereden op de binnenweg en ging het wel weer. Allemaal dezelfde dag, zelfde weg. Ik vind het verschrikkelijk. Ik las hier en daar dat angststoornis gepaard kan gaan met rijangst. Maar ik vind het zo raar, ik was voorheen echt niet zo bang en niet op deze manier.

Toch merk ik als ik lekker in mijn vel zit en soms opeens ook echt zonder spanning kan gaan of het is in lichte mate. Ik kan het soms maar moeilijk voorspellen. Ik weet niet zo goed wat ik er mee moet, want ik moet voor mijn werk bijna dagelijks met de auto. Gelukkig eigenlijk nooit verder dan een minuut of 25, maar toch. Graag zou ik advies krijgen hoe ik hier het beste mee om kan gaan.
MissZoef

Re: Angststoornis en rijangst

door Team Psyned » di 17 okt 2017, 11:50

Beste MissZoef,

Wat ontzettend vervelend dat je paniekaanvallen weer terug zijn! Helaas bestaat er altijd een kans op terugval en rond periodes van veel stress ben je daar extra gevoelig voel.

Het punt met paniekaanvallen is, dat het in principe overal kan gebeuren. De plek waar het gebeurt, ga je dan koppelen aan die paniekaanval en dus wordt je bang om op die plek/situatie te zijn. Vervolgens gaat jouw brein op zoek naar steeds meer veiligheid (het liefst helemaal niet autorijden, of niet meer de straat op, etc). Nou zijn laatstgenoemde manieren, directe vormen van vermijding. Echter heb je ook indirecte vormen van vermijding, in de vorm van veiligheidsgedrag (zoals het altijd rijden met een bijrijder). Wat er gebeurd kan zijn, is dat jij bij autorit 1 (met iemand er bij), geen paniekaanval hebt gehad en dus de conclusie kan trekken: als er iemand bij is, krijg ik geen paniekaanval. Vervolgens rijd je in je eentje met een ongerust gevoel weg, want er is niemand bij.

Zie je hoe makkelijk zoiets zich verspreidt? Ik denk dat het het beste is om contact op te nemen met je huisarts. Hij of zij kan je dan naar de POH-GGZ of een psycholoog verwijzen voor wat één op één begeleiding. Doe dit zo snel mogelijk, voordat je meer gaat vermijden.

Voor nu is het in elk geval belangrijk om je stresslevel naar beneden te krijgen, door een regelmatig slaap-en eetritme, voldoende beweging en vooral voldoende ontspanning in te bouwen (een boek lezen, muziek luisteren, schilderen, koken, etc). Je kunt ook overwegen een ontspanningsoefening te doen voordat je de auto instapt. Zoek op youtube 'progressieve relaxatie' op en probeer het gewoon eens uit, bijvoorbeeld vlak voordat je gaat slapen. Maar vergeet niet dat het een pleister voor de wond is, en niet de operatie (behandeling door een psycholoog) die je wellicht toch nodig hebt!

Veel succes en sterkte.

Team Psyned
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Re: Angststoornis en rijangst

door MissZoef » di 17 okt 2017, 18:56

Hi,

Bedankt, daar kan ik wat mee. Ik merk dat het op dagen dat ik niet zo moe ben (veel slaap heb gehad, eerder op de dag enz.) het ook vaak beter gaat. Ik ben nu bezig met zo veel mogelijk ontspanning krijgen, slaap en gezond eten. Ik ga verder ook nog hulp zoeken.

Omdat ik móet door werk (autorijden) merk ik al wel een verbetering met toen ik dit bovenste bericht schreef, maar ik ben er nog niet. Dus hulp zoeken lijkt mij niet onverstandig. Bedankt in elk geval voor het antwoord!

MissZoef
MissZoef

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog