angststoornis? Help!

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

angststoornis? Help!

door emjee » zo 23 apr 2017, 15:53

Door angst probeert ik moeilijke en onbekende situaties te vermijden. Hierdoor ga ik altijd te laat naar een dokter en heb ik mijn gebit door deze stoornis lijkt het ernstig verwaarloosd. Echter zie ik dit ook op mijn werk. Bij nieuwe situaties, zoals leidinggeven heb ik ernstige angst. Ik ga altijd van het ergste uit helaas. Hierdoor pieker ik veel en ben ik vaak moe.

Zoals nu bij me huidige situatie. Ik moet naar de tandarts ivm een zeer verwaarloosd gebit. Ik ben 15 jaar niet naar de tandarts geweest. Nu heb ik constant paniekaanvallen, geen concentratie, pieker ik veel en heb ik spontane zweet aanvallen etc.

Ik probeer hierover te praten met mijn moeder, broer en vriendin. Dan ben ik even rustig, maar later op de dag komen de gevoelens gewoon weer terug. Door deze huidige situatie ben ik helaas weer gaan roken. Ik ben ten einde raad.

Hoe los ik dit op! Help me alsjeblieft. Terwijl ik dit schrijf springen de tranen weer in me ogen. Ik weet het niet meer.

Sorry voor de eventuele spelfouten, maar ik typ direct wat er in me opkomt.

mvg

Emjee
emjee

Re: angststoornis? Help!

door Team Psyned » ma 01 mei 2017, 17:32

Beste Emjee,

Uit je verhaal begrijp ik dat je al best een lange tijd met verschillende angstklachten zit. Je schrijft ook dat je bepaalde situaties vermijdt door die angst en daardoor bijvoorbeeld al 15 jaar niet bij een tandarts bent geweest. Vermijding komt ontzettend veel voor bij mensen die angstklachten ervaren of een angststoornis hebben. Op de korte termijn geeft het vermijden namelijk een fijn gevoel: je ervaart geen angst of spanning. Op de lange termijn zorgt het er echter voor dat de angstklachten in stand worden gehouden.

Het doorbreken van deze vermijding is een belangrijk onderdeel in het verminderen van je angstklachten. En om die vermijding te kunnen doorbreken, is het noodzakelijk om te ervaren dat de situatie niet zo gevaarlijk is als hij lijkt: je moet (stapsgewijs) worden blootgesteld aan de situatie die angst oproept, zodat je kunt ervaren dat er in werkelijkheid niets gevaarlijks gebeurt en dat de angst ook weer zal zakken.

Jezelf blootstellen aan situaties die zo een heftige angstreactie oproepen, is echter niet gemakkelijk: je moet de angst namelijk echt doorvoelen. Binnen de psychologie wordt deze methode 'exposure' genoemd. Exposure is een belangrijk onderdeel van cognitieve gedragstherapie (CGT), een effectief bewezen behandelmethode voor angststoornissen.

Ik wil je dan ook aanraden hulp te vragen van een psycholoog. Een psycholoog kan jou, met bijvoorbeeld cognitieve gedragstherapie (CGT), helpen van de angstklachten af te komen.

Veel succes gewenst!

Vriendelijke groet,
Team PsyNed
Psychologen Nederland (Psyned) helpt dagelijks mensen door heel Nederland met het vinden van de beste hulp. Wij willen psychologie uit de taboesfeer halen en normaliseren, zodat mensen openlijk aan hun eigen mentale weerbaarheid kunnen werken.
Team Psyned

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog