Angsten overheersen me

In dit forum kun je rechtstreeks vragen stellen aan onze angst psychologen. Je krijgt binnen 5 werkdagen antwoord.
Forum regels
We proberen je eerste vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Probeer deze vraag zo helder en duidelijk mogelijk te stellen. Alle therapeuten werken op geheel vrijwillige basis mee aan dit forum, zelf hebben ze drukke praktijken dus hou er rekening mee dat vervolgvragen mogelijk pas later of zelfs geen antwoord meer krijgen.

Belangrijk: dit forum is in beheer van Psychologen Nederland. Wij helpen graag zoveel mogelijk mensen met inzicht krijgen in hun psyche en gevoelens en delen daarom soms de antwoorden op de hulpvragen op dit forum via onze blog. Als je hier een vraag post kan het zijn dat jouw vraag - uiteraard anoniem - behandeld wordt op onze blog op psyned.nl.

Angsten overheersen me

door AKotov » ma 05 feb 2018, 20:11

Hallo, ik ben nieuw hier en ik ben een jongen van 22 jaar. Ik heb last van angsten en verder weet ik er weinig weet van over waarom. Ik durf geen aankopen te doen in de winkel omdat ik dan aan de kassa moet staan en dat vind ik beangstigend zodanig dat ik hartkloppingen krijg en zwetende handen. Ik durf niet te presenteren en de zenuwen worden zo erg dat ik stijve kaak en misselijkheid krijg. Ik word bang bij vreemde mensen of nieuwe situaties. Op school kan ik geen vrienden maken en ik zwijg compleet. Ik geef enkel antwoorden op de vragen van de medestudenten. Ze kijken me ook allemaal raar aan. Ook al wil ik iets zeggen, kan ik dat niet. Ik verstijf compleet als ik bij vreemde ben.

Ik ben ook een beetje hypochondrisch. Als ik iets voel denk ik meteen dat het iets ernstigs is. Op het moment heb ik al 9 weken last van vage klachten die de richting opgaan van een histamine intolerantie en zelfs met dat denk ik alleen maar aan de ergste dingen die 'kunnen' gebeuren. Ik zoek alles op internet en dat probeer ik nu niet meer te doen. Ik ben hierdoor obsessief bezig met mijn klachten. Mijn moeder is 2 jaar geleden overleden na een lang en vervelend ziektebed van kanker. Ze heeft er 7 jaar meegelopen vanwege chemo die redelijk aansloeg. Ik zag haar wel steeds meer aftakelen en ik zag de leed in haar ogen. We hebben als gezin veel gedoe ermee gehad. Mijn pa en me zus zitten bij de POH-ggz vanwege rouw en depressie. Naast mijn moeder zijn er velen andere familieleden aan ziektes overleden en ik merkte voor mezelf dat ik daar heel angstig van werd. Nu vertrouw ik me lichaam ook niet meer.

Ik heb nu 8 jaar last van nare gevoelens en gedachtes door spanningen en stress. Vorig jaar was een behoorlijk stressvol jaar en ik weet niet hoe ik tegen me angsten kan vechten. Het belemmert me heel erg. Ik weet ook niet wat er precies aan de hand is. Wat kan ik doen? Waarom ontstaat zoiets?.
AKotov

Keer terug naar Stel je vraag over angst aan de psycholoog